Nya Skoda Octavia Combi är lastkungen i klassen

Teknikens Världs tester visar tydligt att den tjeckiska bilen är mest praktiskt utformad i klassen. Smartast lastutrymme tillsammans med bäst baksäte är två av fördelarna.

I testet av Skoda Octavia Combi, Ford Focus Active Kombi, Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid och Toyota Corolla Touring Sports Trek är det förbluffande hur pass lika de fyra bilarna trots allt är i storlek. Kia är kortast med 460 centimeter, Ford och Toyota mäter 467 och Skoda Octavia 469 centimeter i längd. Visst, nio centimeter är en del – men knappast enorma skillnader. När vi tittar på axelavstånden ser vi ännu mindre skillnader. Återigen är Kia minst med 265 centimeter, Skoda mäter 269 och Ford samt Toyota 270 centimeter mellan axlarna. På bredden skiljer det tre centimeter (180-183 cm) och på höjden bara en (146-147 cm). Det är med andra ord bäddat för liknande innerutrymmen.

Men så blir det inte, något som visar sig allra tydligast när vi lastar våra gamla reliker, läskbackarna. Man kan ju undra varför vi håller fast vid något så ålderdomligt, men faktum kvarstår – att mäta volym i VDA-liter har sina begränsningar. Framförallt då det inte tar hänsyn till utrymmets utformning i alls samma utsträckning som en gammal läskback. Hård och fyrkantig, det finns liksom inga genvägar. Antingen finns det utrymme för den, eller inte.

HELA TESTET: Läs det här!

LÄS OCKSÅ: Nya Skoda Octavia underkänd i älgtestet

I Skoda Octavia Combi får vi in hela 40 backar, vilket är ett grymt bra resultat jämfört med Toyota, vars lastutrymme vi mäter till snarlika värden med lasermätaren. Men när vi lastar backar, då ryms som mest 30 stycken i Toyotan. Skillnaderna är enorma, trots att kvadratcentimeterytan skvallrar om något annat.
Octavia Combi är i en klass för sig själv i testet. Ford Focus Kombi blir näst bäst, men den rymmer bara 34 backar. Vilket i sin tur kan klassas som normalt för klassen. Kia Ceed svalde 32 backar.
Detsamma gäller utrymme och sittkomfort i baksätet. Nedan följer noteringarna från testet och det är tydligt, Skoda har lyckats paketera en klart mer utrymmeseffektiv produkt än någon av konkurrenterna.

MISSA INTE: Alla testmoment hos samtliga fyra bilar

Testmoment: Baksäte

Förarstolen justeras efter den normallånga testskribenten som sitter nära ratten och så lågt det går, med upprätt ryggstödsvinkel.

Ford Focus Active Kombi 2020 baksäte

Foto: Patrik Lindgren

Ford Focus Active Kombi
Platt och kort baksätesdyna, vilket ger sämre lårstöd. Godkänt benutrymme och fötterna får plats under stolen framför. Klart lägre kardantunnel. Något högre midjelinje som blir högre baktill, vilket ger sämre sikt ut.

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid 2020 baksäte

Foto: Patrik Lindgren

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid
Något skålad och bakåtlutad dyna, men den är kort vilket ger sämre lårstöd. Mediokert benutrymme och fötterna får nätt och jämnt plats under stolen framför. Relativt hög midjelinje, vilket gör blicken ut sämre.

Skoda Octavia Combi 2020 baksäte

Foto: Patrik Lindgren

Skoda Octavia Combi
I en klass för sig själv. Bäst benutrymme, bra utrymme under stolen framför och ett riktigt skönt baksäte att sitta i. Dynan ger bra stöd för låren och ryggstödet ger precis som namnet antyder ryggen stöd – på ett skönt sätt dessutom. Bra och stora glasytor.

Toyota Corolla Touring Sports Trek 2020 baksäte

Foto: Patrik Lindgren

Toyota Corolla Trek
Platt och kort dyna, hårt ryggstöd. Begränsat benutrymme och likaså utrymme för fötterna under stolen framför. Lårstödet blir sämre då dynan är i kortaste laget och takhöjden är riktigt dålig. Näst intill ingen kardantunnel.

TEST: Nya Skoda Octavia mot Ford Focus, Kia Ceed och Toyota Corolla


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer