Nya Skoda Superb officiell – fakta, bilder och film

Tredje generationen Skoda Superb i halvkombiformat är presenterad med nya, vassare former, ny, bättre teknik, snålare motorer och – inte minst – mer utrymme än tidigare.

Skoda Octavia fick i Superb en storebror 2001. På den tiden var det främst utrymmet i kupén som lyftes fram. Sju år senare, 2008, kom andra generationen med ännu mer kupéutrymme och då denna generation också lanserades som kombi vid sidan om halvkombin (med sin sinnrika bakluckekonstruktion som går att öppna som sedan eller halvkombi) blev det plötsligt oceaner av yta och volym. Ställda mot Superb Combi var det många kombibilar som fick se sig besegrade när det kom till lastförmågan.

Nu har det passerat ytterligare sju år och totalt över 700 000 sålda Superb och det är dags för en ny generation att ge sig tillkänna. Bilen vi tar del av i dag är halvkombiversionen. Nya Superb Combi presenteras senare i år.

Nya Skoda Superb, som utseendemässigt drar kraftiga paralleller till konceptbilen VisionC som visades för ett år sedan, har vuxit på alla ledder jämfört med sin föregångare. På längden har 28 millimeter tillkommit vilket ger en totallängd på 4 861 millimeter. Det är 72 millimeter kortare än en Audi A6 men 94 millimeter längre än en Volkswagen Passat.
På bredden har 47 millimeter tillkommit. Det betyder en totalbredd på 1 864 millimeter. Höjden har också fått en injektion, sex millimeter närmare bestämt vilket totalt ger 1 468 millimeter.
Några extra millimetrar här och där gör gott för innerutrymmena, men det är framför allt de 80 extra millimetrarna mellan hjulaxlarna som gör under. Det extra axelavståndet i kombination med framflyttad framaxel ger ett 61 millimeter kortare överhäng än hos föregångaren.
Spårvidden är även den utökad, med 39 millimeter fram och 54 millimeter bak.
Trots påläggen runt om är nya Superb lättare än sin föregångare, upp till 75 kg lättare. Lättare material och framför allt användning av Volkswagen-koncernens flexibla MQB-plattformer är anledningarna till bantningen. Tjänstevikten ligger på mellan 1 395 och 1 615 kg beroende på drivlina och utrustning.
Max dragvikt ligger på upp till 2 200 kg och maxlasten på mellan 620 och 705 kg beroende på vad bilen är utrustad med sett till drivlina och tillval.

Skoda Superb 2016

Interiört har det alltså blivit rymligare än tidigare. Bland annat berättar Skoda om mer armbågsutrymme både fram och bak (39 respektive 69 millimeter) och extra millimetrar till huvudutrymmena. I baksätet 25 millimeter extra för att vara exakt.
Även benutrymmet bak är bättre än tidigare och beskrivs av tjeckerna som ”nästan dubbelt så mycket som hos konkurrenterna”.
Bagageutrymmet har också fått sin beskärda del av volymökningen. 30 liter har tillkommit vilket gör denna halvkombiversion rejält lastvänlig. Totalt 625 liter bagage får plats längst bak vilket är mer än i många andra stora kombibilar och bara åtta liter mindre än i utgående Superb Combi. Vid fällning av baksätesryggen, något som kan göras med en knapptryckning från bagageutrymmet, ryms upp till 1 760 liter. Det är bara 105 liter mindre än nuvarande kombiversionen.
Bakluckan, som numera är strikt en halvkombibaklucka (dvs inte öppningsbar som på en sedan), täcker ett stort lasthål – 1 167 millimeter högt och 1 082 millimeter brett. Lasttröskeln svävar 0,711 meter över havet (då bilen befinner sig på havsnivå). Bakluckan kan för övrigt utrustas med en ”virtuell pedal”, det vill säga den är öppningsbar genom att en fotrörelse görs under stötfångaren.

Motorerna till nya Skoda Superb är många till antalet och känns till stora delar igen från Volkswagens olika modellprogram. Alla motorerna är Euro 6-certifierade och bjuder på upp till 30 procent lägre bränsleförbrukning än tidigare motorgeneration till Superb.
Fyra olika bensinmotorer finns där 1,4 TSI är den minsta med 125 hästkrafter och 200 newtonmeter. Den har en manuell sexväxlad låda, toppar 208 km/h, gör 0-100 km/h på 9,9 sekunder och förbrukar 0,53 liter per mil vid blandad körning (motsvarar 122 gram koldioxid per kilometer).
Ett steg upp finner vi även här en 1,4 TSI men med tilläggsbeteckningen ACT, det vill säga motorn har cylinderavstängning för att spara bränsle. 1,4 TSI ACT har 150 hästkrafter och 250 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 8,6 sekunder och toppar 220 km/h. Förbrukningen uppges till 0,48 liter per mil och utsläppen till 112 gram per kilometer. Denna maskin finns med både med manuell låda och sjustegad DSG-dubbelkopplingslåda som gör bilen något långsammare och törstigare.
Ytterligare ett steg upp bland bensinmotorerna finns 1,8 TSI med 180 hästkrafter och 320 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 8,0 sekunder och toppar 232 km/h medan förbrukningen vid blandad körning uppges till 0,58 liter per mil (134 g/km). Denna finns med manuell låda samt med sjustegad DSG-låda. Med sistnämnda alternativet blir det något långsammare men i gengäld snålare.
Högst upp i näringskedjan på bensinsidan (okej då, vassare motor finns, se längre ned) finns 2,0 TSI med 220 hästkrafter och 350 newtonmeter. Den finns enbart med sexstegad DSG-låda och gör 0-100 km/h på 7,0 sekunder och toppar 243 km/h. Förbrukningen ligger på 0,61 liter per mil och utsläppet på 142 gram per kilometer.

Skoda Superb 2016

Dieselmotorerna är tre till antalet och börjar vi nedifrån är det 1,6 TDI som är instegsalternativet. Den har 120 hästkrafter och 250 newtonmeter och gör 0-100 km/h på 10,9 sekunder medan toppfarten är 206 km/h. Denna maskin förbrukar 0,39 liter per mil vilket motsvarar 103 gram koldioxid per kilometer. Sjustegad DSG-dubbelkopplingslåda finns som tillval, då sjunker förbrukningen en aning medan accelerationen blir något långsammare.
Mellanalternativet på dieselsidan är 2,0 TDI med 150 hästkrafter och 340 newtonmeter. 0-100 km/h på 8,9 sekunder och toppfart på 218 km/h. Förbrukningen ligger på 0,44 liter per mil och utsläppet på 115 gram per kilometer. Med tillvalet sexstegad DSG-låda blir bilen både långsammare och törstigare.
Herre på dieseltäppan är 2,0 TDI med 190 hästkrafter och 400 newtonmeter. 0-100 km/h på 8,0 sekunder och toppfart på 237 km/h. Förbrukningen vid blandad körning uppges landa på 0,40 vilket motsvarar 106 gram per kilometer. Med tillvalet sexstegad DSG-låda höjs förbrukningen något och toppfarten sänks medan accelerationen vässas.

Skoda Superb 2016

Fyra fyrhjulsdrivna alternativ finns till nya Superb. 2,0 TDI med manuell låda och 150 hästkrafter och 2,0 TDI med sexstegad DSG-låda och 190 hästkrafter samt 1,4 TSI ACT med manuell låda och 150 hästkrafter. Dessutom finner vi bland de fyrhjulsdrivna alternativen också den starkaste bensinmotorn, som alltså inte erbjuds med framhjulsdrift, det vill säga 2,0 TSI med 280 hästkrafter och 350 newtonmeter. Den är kopplad till en sexstegad DSG-låda. Accelerationen 0-100 km/h uppges gå på 5,8 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Förbrukningen för detta starkaste alternativ ligger på 0,71 liter per mil vilket motsvarar 165 gram per kilometer.

Nya Superb har säljstart hos Skoda-handlarna i juni i år. Några svenska priser har ännu inte meddelats. Dagens Superb av utgående generation kostar från 254 100 kronor.

Läs gärna Skodas pressmeddelande (på engelska) om du vill fördjupa dig i nya tekniken (så som Apple Carplay– och Android Auto-kompabiliteten via MirrorLink), säkerhetsdetaljer och mycket annat.

Som du kanske noterar på de två sista bilderna i denna artikel befinner sig Teknikens Värld i dag nere i Tjeckien för premiärvisningen av nya Superb (salongspremiär är det i Genève om två veckor). I kommande nummer av tidningen kan du läsa mer om tjeckernas nya, rymliga flaggskepp.

Missa inte det stora bildgalleriet med nya Superb en bit ned.

Skoda Superb 2016


Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Skoda Superb officiell – fakta, bilder och film
NÄSTA Koenigsegg Regera är en lyxhybrid – och världens snabbaste bil