Nya Subaru Outback för Europa officiell – vi har redan testat den

Nu är det dags för europeiska versionen av nya Subaru Outback att ge sig till känna då den nu officiellt presenteras. Men, som du kanske redan vet, Teknikens Värld har redan, som enda media i världen, testat bilen – mer än ett halvår innan den kommer ut på marknaden.

I våras presenterades amerikanska versionen av nya Subaru Outback. Nu är det den europeiska versionens tur att kliva ut i rampljuset. Fast det har den redan gjort i och med att nya Outback redan har testats av Teknikens Värld. På inget annat ställe i världen kan du ta del av nya Outback när den ställs mot konkurrenterna i klassen. Ett halvår innan bilen lanseras. Mer om det lite längre ned i artikeln.

Subaru lanserade Outback 1995 som en offroad-version av andra generationens Legacy. Vad världen såg då var vad som kan kallas första crossover-modellen någonsin, strax innan Volvo lanserade sin motsvarighet i V70 XC.
Sedan 1995 har det hänt mycket på Outback-fronten och den generation som nu ska locka kunder över hela världen är den femte i ordningen.

Utgående Outback var en sällsynt rymlig bil. Nya gör inget avkall på den punkten. Då nya Outback är 2,5 centimeter längre och två centimeter bredare är interiören luftigare än tidigare. Mer rymd har skapats genom att A-stolparna har flyttats fram fem centimeter. Välkommet är de något längre sittdynorna än tidigare och att benutrymme fram är utökat en smula.
Bagageutrymmet har vuxit och rymmer nu upp till 1 848 liter, 122 mer än i föregångaren. Räcker inte det till är det bara att hänga på ett släp på kroken. Nya Outback får dra upp till 2 000 kilo, 200 mer än vad gamla Outback får.

Nya Subaru Outback har fått en hel del ny teknik. För körbarhetens skull har chassit uppgraderats med nya stötdämpare och fjärdrar samtidigt som Active Torque Vectoring-systemet från WRX STI har plockats in. Med hjälp av det fördelas momentet mellan höger och vänster hjulpar på ett optimalt sätt. Vid exempelvis snabb kurvtagning bromsar innerhjulet en aning vilket ger en snabbare instyrning.
Terrängsystemet X-Mode är ett system som underlättar körning när underlaget är eländigt. Systemet reglerar gasrespons, växellåda och bromssystem och assisterar vid körning på hala vägar och i uppförsluft. Hill Descent Control ingår i X-Mode, ett system som bromsar bilen automatiskt i kraftigare nedförslut.
Nya Outback är första Subaru-modellen i Europa med EyeSight. Med hjälp av en stereokamera läses trafikmiljön av. Bilderna som kameran fångar upp tolkas av bilens system som därefter kan assistera föraren vid olycka situationer som kräver uppmärksamhet. Exempelvis kan kollisioner undvikas. EyeSight är standard i nya Subaru Outback.

Två olika boxermotorer erbjuds till nya Outback vid lanseringen nästa år. En bensinare, 2,5i, och en diesel, 2,0D. Bensinalternativet förfogar över 175 hästkrafter och 235 newtonmeter medan dieseln erbjuder 150 hästkrafter och 350 newtonmeter.
Båda motorerna är Euro 6-certifierade för framtiden. Steglösa CVT-lådan Lineartronic är standard oavsett motor.

Tre olika utrustningsnivåer finns till nya Outback. Base, Ridge och Summit är namnet på dem. Redan i grundutförande är utrustningen diger med bland annat X-Mode, EyeSight, start i backe-hjälp, LED-halvljus, eljusterbar förarstol, bluetotth, adaptiv farthållare, regnsensor, sju krockkuddar och mycket mer.

Nya Subaru Outback har premiär i Sverige tredje veckan i mars 2015. Då kostar den från 319 900 kronor (bensinaren 2,5i). Steget upp till dieseln är 13 800 kronor. 333 700 kronor kostar nya Outback 2,0D.

Läs test av nya Subaru Outback redan i dag
Teknikens Värld har som enda media i världen redan testat nya Subaru Outback. I testet ställs den mot utgående Outback samt Audi A4 allroad, Skoda Superb Alldrive och Volvo XC70. Är du nyfiken på nya Outback, vilket vi misstänker att du är, ska du helt klart ladda ned testet nedan och se hur den klarar sig mot sin föregångare och konkurrenterna.

Ladda ned test: nya Subaru Outback

Nedan kan du ladda ned världens första och just nu enda test av nya Subaru Outback. I testet finns även utgående Outback med, samt Audi A4 allroad, Skoda Superb Alldrive och Volvo XC70.

Föredrar du att läsa testet i pappersform kan du beställa tidningen här.

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer