Maserati inleder med sin nya supersportbil MC20 en helt ny era, en början på en elektrisk resa in i framtiden. Men först en bensinmotor på 630 hästkrafter som gör bilen riktigt snabb.

Maserati har under några dagar innan själva lanseringen projicerat sin treudd på kända landmärken runtom i världen. Treudden har prytt bland annat Tower Bridge i London, Eiffeltornet i Paris och även det kända TV-tornet i Berlin.
Enligt Maserati själva ska det ge signaler om att det ska komma mera från biltillverkaren i Modena, Italien i framtiden.

Maserati själva menar att det är en ny era på gång, och det kan mycket väl vara en bra sak eftersom vi inte har hört så mycket från märket på ett tag. Ni får själva bedöma och gissa er till vad som kommer härnäst men nu fokuserar vi på det som är officiellt, nämligen den nya supersportbilen Maserati MC20.

Maserati MC20

Foto: Maserati

MC står för Maserati Corse och 20 för året 2020. Under huven finner vi en treliters V6-motor, Nettuno är dess namn och den är dessutom utvecklad av Maserati själva. Motorn är bestyckad med dubbla turbo och utvecklar 630 hästkrafter som ger hela 730 newtonmeter i vrid. Det gör att MC20 med hjälp av den 8-växlade lådan tar sig 0-100 km/h på under 2,9 sekunder, 0-200 km/h på under 8,8 sekunder och är kapabel till en topphastighet strax norr om 325 km/h.

Maserati MC20

Foto: Maserati

När MC20 står på vågen visar den 1 500 kg torrvikt, mycket tack vare användandet av bland annat kolfiber. Bilen är, som Maserati själva påstår, helt byggd i Modena och 100 % Made in Italy. Så Maserati satsar framåt genom att ta hem en del av produktionen som tidigare har tagits in från annat håll, det är intressant. Om det beror på pandemin som har härjat över hela jorden det här året eller om det har andra orsaker kan vi bara spekulera i, men det är glädjande att Maserati satsar på sig själva.

Maserati MC20 02

Formen är väldigt läcker från fronten ända bak till den lilla ankstjärten och jag tror vi kan vara överens om att det finns olika element i formspråket som känns igen från andra bilar av den här klassen. MC20 mäter 466,9 centimeter på längden och 196,5 respektive 122,1 centimeter på bredden respektive höjden. Hjulbasen ligger på 270 centimeter. Den har en bränsletank som rymmer 60 liter, tar vi en titt på förbrukningen så ser vi att den ligger på runt 1,16 liter per mil blandad vid körning. Den släpper också ut 262 gram koldioxid per kilometer.

Maserati MC20

Foto: Maserati

Bilen klarar av att stanna från 100 km/h på under 33 meter, mycket tack vare de 380 millimeter stora skivorna fram som är utrustade med 6-kolvsok från Brembo, bak sitter det 350 millimeter stora skivor med fyrkolvsok. För den som vill finns större keramiska bromsskivor tillgängliga som tillval. Runtom skivorna sitter det 245/35- samt 305/30-hjul i 20 tums storlek fram respektive bak skodda med däck från Bridgestone. Bredden på bakdäcken kan nog behövas för att få ner effekten effektivt i backen på den här bakhjulsdrivna skapelsen även om den är utrustad med elektronisk diffbroms.

Maserati MC20

Foto: Maserati

Tittar vi inuti så ser vi en modern och avskalad förarmiljö. Materialvalen utgörs dels av läder, Alcantara och så klart toppat med lite kolfiber. Framför ratten finns mätartavlan som skvallrar om tidtagning och med en stor varvmätarskala i överkant tänker vi oss att den är en perfekt banbil för den som är sugen på en trackday eller två. Det digitala snittet på mätartavlan kan förändras beroende på vilket körläge som är valt. Det finns fem körlägen att välja på; GT, Wet, Sport, Corsa och ESC Off.
Ratten är väldigt avskalad och innehåller endast det mest nödvändiga bland annat startknappen till vänster och launch control till höger. Strax bakom kringlan finns två stora kolfiberpaddlar som tar hand om växlandet.
På mittkonsolen finner vi endast körlägesväljaren samt reglagen till växellådan, plus några små detaljer till som reglagen till fönstren.

Maserati MC12 Corsa

Foto: Maserati

Föregångaren MC12.

Det är också intressant att MC20 är utvecklad redan från början att kunna husera helelektrisk drivning såväl som att den väntas komma i både coupé- samt cabrioletform i framtiden.
Den kommer byggas på samma lina som modellerna GranTurismo och GranCabrio tidigare har byggts.

Bilen finns att beställa nu och de första leveranserna beräknas ske i slutet på året. Några priser är däremot inte tillgängliga i nuläget, men vi gissar oss till att den som vill beställa en lär få betala minst 2,5 miljon svenska kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer