Nya Suzuki Jimnys autobroms beter sig märkligt nära vägräcken

World Car Awards-juryn har funnit ett fel i mjukvaran till Suzuki Jimnys autobromssystem. Den reagerar nämligen på stolparna till vägräcken. Det ser minst sagt lustigt ut, låter märkligt gör det också.

Nya Suzuki Jimny är en av bilarna i årets World Car Awards. Motorjournalister från världens alla hörn är just nu i Kalifornien för att köra och avgöra vilka bilar som är värda att nomineras och vilken som bör vinna hela rasket. Men när det kom till just Jimny, som nyligen gjorde halvdåligt ifrån sig i Euro NCAP-krocktestet, upptäckte australiensiska Car Advice-jurydeltagaren Joshua Dowling en bugg i bilens autobromssystem.
När han körde på de kurviga vägarna började bilen plötsligt bromsa och kränga på ett högst märkligt vis. Inte bara vid ett tillfälle utan upprepade gånger, dock kraftigast vid en särskild kurva.
Det visade sig att AEB-systemet (Autonomous Emergency Braking, det vill säga autobroms) reagerar på vägräckens stolpar. Det är anledningen till att bilen bromsar så ”rytmiskt”, helt enkelt i takt med stolparna.

På plats fanns det inte bara en, utan två Suzuki Jimny som är Europa-specificerade. Båda bilarna agerade på samma vis vid vägräcken, alltså handlar det inte om ett individproblem utan om ett utbrett problem med autobromssystemet.
Suzuki försökte återskapa problemet hemma i Japan utan att lyckas. De skickade i stället ett team till Kalifornien där de lyckades få fram samma uppträdande.

suzuki-jimny-2019-stor-04

En liten tuffing, med lite udda beteende.

Enligt ett uttalande från Suzuki aktiverades bilens stabilitetskontrollsystem kontinuerligt när ett specifikt vägförhållande med en viss lutning, stigning och grad av kurva kombinerades med en viss hastighet. De skriver att det finns en möjlighet att systemet ögonblickligen aktiveras när det reagerar på bilens kurs vid utgången av en S-kurva och att det fortlöpande slås på när fordonet befinner sig i kurvan i höga farter. I filmen håller bilen 70-90 km/h, alltså normala hastigheter.

Suzuki menar att uppförandet kan leda till obehag för de åkande i bilen men att det inte ska leda till något som påverkar fordonets kursriktning/riktningsstabilitet.
De överväger en uppdatering av bilens mjukvara men kan inte säga när det kan bli aktuellt. Bilarna som är på väg att levereras till kunder kommer inte att hejdas.

Visa kommentarer