Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Suzuki Swift Sport – lättare, styvare och med turbo

Från Frankfurt kommer nu data och fler bilder rörande prestandaversionen av testvinnaren Suzuki Swift. Här är nya Suzuki Swift Sport.

Suzuki Swift Sport 2018

Vi har redan fått ta del av Swift Sport – prestandaversionen av Suzukis småbil som kom i sin fjärde upplaga tidigare i år och som vann vårt senaste småbilstest i Teknikens Värld nummer 12/2017. Ja, i alla fall bildmässigt, nu under Frankfurtsalongen får vi tillgång till mer än så.

Nya Swift Sport är lättare, snabbare och mer stimulerande än tidigare, menar chefsingenjören Masao Kobori. På vågen har 80 kg (vikten är 970 kg) kapats jämfört med föregångaren. Att den blir snabbare får vi anta, Suzuki har märkligt nog inte presenterat några prestandasiffror vilket måste vara unikt för biltypen. Siffrorna 0-100 km/h på 6,2 sekunder och 204 km/h i topphastighet har nämnts men står inte att finna i det officiella pressmaterialet.

970 kg att släpa på för de nya turbomotorn på 1,4 liter och 140 hk (samma som hos Vitara S) måste ändå ge bättre prestanda än för utgående Swift Sports 136 hk ur en 1,6-liters sugmotor med de tidigare nämnda övervikt. Till motorn är en vidareutveckling av förra Swift Sports sexväxlade låda kopplad.

Suzuki Swift Sport 2018

Men sport är mer än pulver och när det kommer till utseendet tar nya Swift ut svängarna. Fronten är tuffare än hos vanliga Swift med större hålor för dimljus och en rejäl ribba i grillen. Undertill syns en spoiler och längs sidorna löper kjolar. Baktill finns dubbla utblås, diffuser och takspoiler. Bilen står på 17-tums hjul i lättmetall.

Under skalet har nya Swift Sport bland annat dämpare från Monroe runt om och stabilisatorstagen har gjorts grövre samtidigt som bakaxeln delvis är unik för modellen. Nya Swifts spänstiga vägegenskaper, som vi uppmärksammade under tidigare nämnda test, kan till stor del tillskrivas den nya plattformen Heartect som kombinerar låg vikt och vridstyvhet men som också är större än den gamla plattformen. Nya Swift Sport har 20 millimeter längre axelavstånd än föregångaren och 40 millimeter bredare spårvidd både fram och bak.

Lanseringsfärgen Champion Yellow stämmer överens med märkets rallysatsning men Swift Sport finns i sju olika kulörer bland annat Burning Red Pearl Metallic och Speedy Blue Metallic.

Suzuki Swift Sport 2018

Invändigt är Swift Sport i det närmaste identisk med vanliga Swift och det men flit. Masao Kobori menar att man inte har velat tumma på bilens praktiska bitar för att underlätta vardagskörandet. I huvudsak handlar det om lite mer skålade stolar, metallinslag på pedaler och växelspaksknopp, interiöra färgkontraster samt nya mätare som visar laddtryck och oljetemperatur.

I vårt test av vanliga Swift poängterade vi den höga utrustningsnivån, det samma gäller här. Swift Sport finns med funktioner som autobroms, vingelvarnare, automatiskt helljus, och adaptiv farthållare.

Lanseringsdatum och priser för Suzuki Swift Sport har vi ännu inte fått ta del av.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa