Det nya touring car-reglementet TCR växer snabbt där huvudmästerskapet kommer att ha bilar från fem olika biltillverkare i år.

– Vi kommer att ha minst fem märken 2015 med SEAT, Honda, Volkswagen, Ford och Opel. Vi har tre ytterligare tillverkare på gång, men jag kan inte avslöja dem än, säger Marcello Lotti, som driver mästerskapet och reglementet.

Svenskteamet WestCoast Racing kommer att tävla med tre Honda-bilar (se bild nedan) i TCR (tidigare vid namn TC3) som börjar i mars på Sepang-banan i Malaysia tillsammans med Formel 1.

Förutom huvudmästerskapet TCR har flertalet nationella mästerskap tagit TCR-reglementet inför 2015 och 2016. Totalt har elva olika länder/regioner bekräftat planer på att tävla med reglementet: Asien, Italien, USA, Belgien, Portugal, Kina, Dominikanska Republiken, Spanien, Thailand, Ryssland och Centralamerika.

– Vi har fått många förfrågningar från olika mästerskap och samtidigt samarbetat med biltillverkare för att se till att det finns tävlingsbilar tillgängliga. En del har beslutat att börja 2015 medan det är mer logiskt för andra att vänta till 2016, säger Lotti.

Den snabba spridningen av TCR-reglementet verkar komma av grundidén med ett relativt billigt reglemente. TCR-reglementet baseras till stor del på SEAT León Cup-reglementet där bilarna har relativt enkel teknik och flertalet standarddelar. Bilarna har turbomotorer på runt 300-hästkrafter och har få aerodynamiska hjälpmedel samt kommer att ha ett system för balansering av prestanda med bland annat straffvikter.

– Vi kommer att köra ett första test med de nya bilarna i februari för att utjämna prestandan mellan dem. Då kommer vi också att kunna avslöja de tre återstående bilmärkena, säger Lotti.

Italienaren Lotti var tidigare chef över det rivaliserande och officiella världsmästerskapet för touring cars: WTCC. De båda mästerskapen, TCR och WTCC, ser ut att konkurrera direkt med varandra och det internationella bilsportförbundet FIA har svarat med att göra två andra reglementen FIA-sanktionerade som officiella nationella touring car-reglementen: TCN-1 (BTCC-reglementet) och TCN-2 (Argentinskt reglemente).

– De kan lansera sina idéer precis som vi kan lansera våra och vi lanserade inte vårt reglemente mot dem. När vi lanserade våra idéer så fanns redan deras idéer hos dem, bara inte på papper. FIA:s plan är klar, alla nationella mästerskap har rätt att välja vad de vill. Vi gick inte till de nationella mästerskapen med en pistol mot huvudet och sa att de måste följa oss. Vi visade bara vårt koncept och om de vill köra vårt reglemente så kan de, säger Lotti.

honda_tcr

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya touring car-reglementet TCR växer snabbt
NÄSTA BMW genomför många modelluppdateringar under våren