Nya Toyota Aygo avkryssad med fakta och bilder

Nu kryssar vi av nya Toyota Aygo som officiellt presenterad på bilsalongen i Genève. 108:ans och C1:ans kusin bjuder på, förutom iögonfallande design, några extra centimetrar samt uppdaterad trepip under huven.

Kryss i fronten!*

När Toyota Aygo, och dess syskonbilar Citroën C1 och Peugeot 107 (ersatt med 108), kom 2005 var den nydanande (trots att det redan fanns en handfull små minibilar av olika slag). Nu, nästan tio år senare, är Aygo & Co inte lika unika då flera konkurrenter fått upp ögonen för A-segmentet. Det gäller alltså att sticka ut på något sätt för att utmärka sig bland spekulanterna.

Toyota gör det genom att låta Aygo få ett helt eget uttryck även om grunden i formspråket är detsamma som bland annat nya Auris bär på. Krysset i fronten kan vara ett genidrag, eller också något som fäller bilmodellen. Förstnämnda är dock det mest troliga. Bilar i den här klassen mår förmodligen bra av att piffas upp och nya Aygo kan ses som en fräsch injektion i A-segmentet.
David Terai, ansvarig designer vid skapandet av nya Aygo, sa i en tidigare film att med nya Aygo ville han och Toyota ”sticka ut på ett japanskt vis men samtidigt fånga andan hos det europeiska folket”.

Nog om det exteriöra utseendet, nu ger vi oss på insidan. Inuti bilen har Aygo vuxit till sig och känns betydligt mer påkostad än tidigare. Den lustiga ”externa” varvräknaren från föregångaren är borta och numera mer integrerad med den stora rundel som visar hastigheten. Mittkonsolen är fortsatt enkel men modernare och helheten andas en hel del Renault Clio i symbios med nya Twingo (instrumentbrädans utformning).
X-touch heter Toyotas infotainmentsystem som utgörs av en stor 7-tumsskärm på mittkonsolen där man kan styra en hel radda med saker, inte minst sammankoppling med smarta telefoner. Med X-touch ingår även backkamera.

Nya Aygo är 2,5 centimeter längre än sin föregångare i femdörrarsutförande. På bredden är den identisk med föregångaren, 161,5 centimeter men spårvidden har breddats med åtta millimeter både fram och bak för stadigare kontakt med marken. På höjden är den en halv centimeter lägre. Trots detta har höjden interiört ökat med sju millimeter. Axelavståndet på 234 centimeter är detsamma som hos gamla Aygo.
Tjänstevikten hos nya Aygo ligger på mellan 840 och 910 kilo beroende på drivlina och version. Det är några kilo lättare än de 921 kilo som gamla Aygo i femdörrarsutförande väger.
Precis som tidigare finns Aygo i tre- och femdörrarsutförande. Inget nytt där alltså. Vad som däremot är nytt och välkommet är – precis som hos sina franska syskon – en cabrioletversion där en skjutbar tygsufflett utgör taket. Toyotas cabrioletversion av Aygo har namntillägget X-wave. I just X-wave ingår X-touch-infotainmentsystemet som standard.

Under den korta huven sitter, precis som tidigare, en trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Effekten har dock skruvats upp en aning, från 68 till 69 hästkrafter samtidigt som vridmomentet gjort ett hopp från 93 till 95 newtonmeter. Motorn kan kopplas till en manuell låda eller en semiautomatisk låda. Oavsett vilken låda man väljer så är toppfarten 160 km/h. Däremot är accelerationen 0-100 km/h sämre för den halvautomatiska lådan är för manuella. 15,5 sekunder i stället för 14,2 (14,3 i Eco-versionen).
Förbrukningen hos nya Aygo med manuell låda uppgår till 0,41 liter per mil vid blandad körning. Under 0,39 liter per mil drar snålversionen Eco. Med halvautomatlådan ökar förbrukningen till 0,42 liter per mil. Koldioxidutsläppen ligger på mellan 88 och 97 gram per kilometer.

* ”Kryss i fronten” är det uttryck man använder när något mycket oväntat inträffar, exempelvis då en bil presenteras med ett stort kryss i fronten. Tidigare sade man ”kors i taket”.
Ett annat användbart uttryck om du i dag inte ser tjusningen med fronten hos nya Aygo, men senare kommer att acceptera utseendet, är att ”krypa till krysset”. ”Krypa till korset” används endast av nostalgiska skäl.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer