Oskar Krüger befinner sig på varmare breddgrader för att ta sig an nya Toyota RAV4 Hybrid. Är den bättre och mindre tråkig än utgående generation RAV4? Det ska du få reda på nu.

Buenas tardes, Oskar! Varmt och skönt i Barcelona?
– Icke! Temperaturen ligger under nollan, faktiskt några grader under vad ni har utanför redaktionsfönstren. Det är alltså frost du ser på bilden ovan.

Brrrr… hoppas nya Toyota RAV4:s klimatanläggning har bra värme. Hur är den förresten? Bilen alltså…
– Det är en helt ny bil, byggd på Toyotas TNGA-plattform, K-varianten. Allt är nytt. Utseendet också. Betydligt trevligare än hos föregångaren. Nya RAV4 är exakt 460 centimeter lång, men den upplevs som större, såväl på utsidan som insidan.

Oskar Krüger i nya Toyota RAV4 2019

Det finns detaljer i interiören som Oskar fastnade för extra mycket. Vilka? Läs hela hans provkörningsrapport i tidningen, där serveras du svaret.

– Jag sitter riktigt bekvämt i förarstolen och hittar lätt en bra sittposition. Instrumenteringen framför föraren är trevlig och känns modern, utan att vara toppmodern. Även i baksätet känns det som att det finns gott om utrymme.

– Jag kör just nu RAV4 Hybrid AWD-i med 222 hästkrafter, det vill säga den fyrhjulsdrivna varianten. Till Sverige kommer även en framhjulsdriven variant med 218 hästkrafter. Förstnämnda känns ganska rapp. Styrningen är avsevärt mycket bättre än föregångarens och chassit lirar ganska bra på de kurviga vägarna här.

Toyota RAV4 2019

Foto: Oskar Krüger

Låter som ett fall framåt för RAV4. När börjar de svenska leveranserna? Vi har redan gått genom priser, men kan du kanske upprepa dem?
– RAV4 med framhjulsdrift börjar levereras vecka sex, det vill säga om ett par veckor. I april börjar den RAV4 med fyrhjulsdrift levereras. Priserna vet jag att du har en fin tabell som du kan klistra in här under.

Missa inte Oskars kompletta provkörningsrapport, bland annat hur den uppdaterade drivlinan fungerar, som han bjuder på i Teknikens Värld nummer 4/2019 som utkommer den 31 januari.

2WD AWD-i
Life 295 900 kr 315 900 kr
Active 302 900 kr 322 900 kr
Style 345 900 kr 365 900 kr
Executive 345 900 kr 365 900 kr

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer