Elantra, Hyundais bäst säljande modell globalt, har i dag presenterats i en ny upplaga. Den fortsätter på koreanernas nyinslagna bana med formgivning placerat i första rummet – och i Elantras fall med sportigare och tuffare touch än någonsin.

Det var ett tag sedan Hyundai Elantra försvann från den svenska marknaden. I dag säljs i stället i30 som får ses något som en arvtagare till trotjänaren som kom redan 1990.
Men Elantra (Avante på hemmamarknaden Sydkorea) säljs fortfarande på andra marknader runt om i världen och är faktiskt företagets bäst säljande modell någonsin (över sex miljoner bilar). Och försäljningsframgångarna har ingen anledning till att avta för den populära bilen, allra minst eftersom Hyundai i dag låtit skynket falla från en helt ny generation Elantra.
– Nya Elantra omfattar Hyundais senaste ambitioner, kryddat med det bästa av form och prestanda i sin klass, berättade Hyundais styrelseordförande och vd Steve S. Yang under presentationen, och fortsatte:
– Vi är övertygade om att den ännu en gång kommer att omdefiniera det kompakta bilsegmentet globalt.

Rent formmässigt har nya Elantra tagit ett enormt kliv med sportigare och tuffare linjeföring än föregångaren. Linjer som följer Hyundais nya mer flytande formspråk.
Under huven sitter en nyutvecklad GDI-motor på 1,6 liter. Kraften på 140 hästkrafter och 167 newtonmeter sätter framhjulning i rullning via en sexstegad automatlåda. Hyundai meddelar att nya Elantra är snålare än föregångaren samt att den är tio procent snålare än närmaste konkurrent. Dock uppger de inga som helst förbrukningssiffror i dagsläget.

Andra nyheter som Hyundai nämner i pressmeddelandet är xenonstrålkastare, bakljus med lysdioder, eluppvärmt baksäte, utökad interiörbelysning samt en TFT-färgskärm placerad i mätarhuset.

Försäljningen av nya Elantra sätter i Sydkorea igång under andra halvåret 2010 och därefter lär resten av världen få ta del av den. Sverige lär dock inte få se den – tyvärr.

Läs mer

    Test och provkörningar


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer