Nya Volkswagen Golf 4Motion – tre snabba från provkörningen

Denna dag befinner sig PeO Kjellström i österrikiska Kitzbühl för att köra fyrhjulsdrivna versionen av nya Volkswagen Golf. Måste ju vara perfekt underlag för det. Vi ringer och kollar om han har kul.

Hallå PeO! Kul på snövägarna?
– Tyvärr. Dagsmejan har tagit det mesta. Snö finns det, men bara vid sidan om och så duglig är inte Golf 4Motion även om den driver på alla fyra.

Trist. Men i alla fall, hur verkar det?
– Fin bil. Väldigt mycket Golf (ha, ha). Det känns ju inte riktigt att man kör fyrhjulsdrivet på torr asfalt. Men det är i alla fall femte generationen Haldex och det kombineras med elektroniska differentialbromsar på båda axlarna.

Okej, något mer att förtälja?
– 4Motion finns inledningsvis bara som diesel (1,6 TDI med 105 hk eller 2,0 TDI med 150 hk) och med sexväxlad manuell låda. Roligast är att prispåslaget bara är 6 900 kr jämfört med en framhjulsdriven Golf och prislappen börjar därmed vid 206 300 kronor. Går bra att beställa en redan nu.

Hela provkörningen av Volkswagen Golf 4Motion läser du i kommande nummer av Teknikens Värld. För att vara säker på att du får ditt exemplar rekommenderar vi dig att prenumerera på tidningen. Här har vi en fint prenumerationserbjudande till just dig.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer