Teknikens Världs Hans Hedberg kör Volkswagen Golf i helt ny förpackning. Större, säkrare, mer komfort och bättre miljöval står på agendan.

Så var det dags igen. En ny generation Volkswagen Golf – den sjätte i ordningen – kommer ut från fabriken i Wolfsburg. Hur mycket bättre har Volkswagens nya världsbil egentligen blivit?

Finslipning, det är det första som slår en när man ser nya Golf. För ett otränat öga kan nyheten säkert missas, bilintresserade noterar i stället den nya breda fronten, att bilen ser lite svulstigare och mer kraftfull ut.
Annars är det mesta sig likt. Ett stort VW-märke i fronten, rejäla strålkastare, välavvägd sidoprofil och den karaktäristiskt breda C-stolpen som avslutas med stora baklyktor som ser ut att vara hämtade från suv-storebrodern Touareg.

Vad och hur mycket som är nytt på sjätte generationen jämfört med den nuvarande är svaret från Volkswagen svävande. Läser man databladet förstår man att mycket är samma, men VW hävdar officiellt att bilen är så pass ny att det berättigar ett generationsskifte. Även om det mest rätta borde ha varit Golf ”fem och en halv”.

Även interiört känns nya Golf igen. Bättre materialval, mer omsorg i detaljerna och förbättrad ergonomi är de genomgående greppen. Vissa lösningar känns igen från de båda nyintroducerade sportiga modellerna Scirocco och Passat CC.

Motormässigt finns det en mängd maskiner att välja. Två tvåliters TDI-dieselmotorer med olika effektuttag – 110 respektive 140 hästkrafter. Minsta dieseln blir miljögodkänd, med utsläppsnivå på 119 gram koldioxid per körd kilometer.
Ett annat grönt alternativ är 1,6 Multifuel, anpassad för E85-bränsle med 102 hästkrafter. Svenska Volkswagen räknar med att detta blir volymmodellen i Sverige.
På bensinsidan noteras 1,4 TSI på 122 eller 160 hästkrafter beroende på om motorn har singelturbo eller kombination av kompressor och turbo.
Till sommaren väntar Golf BlueMotion, en energioptimerad version med 1,6-liters fyrcylindrig diesel på 105 hästkrafter. Förbrukningen för BlueMotion vid blandad körning beräknas vara 0,38 liter per mil, koldioxidutsläppet endast 99 gram per kilometer. Toyota Prius har som jämförelse 0,43 l/mil och koldioxidutsläpp på 104 gram per kilometer.

Provbilen har 1,4 TSI med den mindre effekten 122 hästkrafter och den nyutvecklade sjuväxlade dubbelkopplingslådan, DSG.
Kraften finns alltid till hands och de semi-automatiska växlingarna sker med fin precision, drivlinan känns väl kalibrerade till nya Golf. Mer kraft än så här behövs inte.

Volkswagen-teknikerna på plats på Island hävdar att de yttersta ansträngningarna lagts på förbättrad bränsleekonomi och ökad komfort. Två bra ingredienser när det gäller en modern bil, och en folkhemsbil i synnerhet. I skrivande stund är priserna för Sverige inte klara, men räkna med ett påslag på cirka 5 000-8 000 kronor beroende på modell jämfört med nuvarande generation Golf.
Det innebär att du har en fullt fungerande miljövänlig mindre familjebil i form av 1,6 Multifuel för runt 165 000 kronor. Inget högt pris för en sjätte runda Golf.

Till Sverige hittar nya Golf redan i november.

Tekniska fakta

VW Golf VI 1,4 TSI 122

Pris
Från cirka 175 000 kronor.
 
Motor
R4, 1 390 cc.
 
Effekt
122 hk vid 5 000 r/min.
 
Vridmoment
200 Nm vid 3 500 – 4 000 r/min.
 
Växellåda
Sexväxlad manuell låda.
 
Mått och vikt
Längd 4 199 mm, bredd 1 779 mm, höjd 1 479 mm, axelavstånd 2 580 mm. Tjänstevikt 1 355 kg, totalvikt 1 820 kg. Bagagevolym 350 liter. Bränsletank 55 liter.
 
Bränsleförbrukning
6,2 liter per 100 km vid blandad körning.
 
Prestanda
0–100 km/h 9,5 sekunder, toppfart 200 km/tim.

Miljöklass
Euro 5.

Hans Hedbergs slutkommentar
Nya Golf är egentligen bara halvny men förändringarna gör att konceptet känns fräscht, modernt och i toppen av klassen som bilen har gett namn åt. Två miljöalternativ, där dieseln TDI 110 verkar mest intressant. Det bästa är fin komfort, säkra vägegenskaper och bra val av motorer. I övrigt känns det mesta igen.

Fakta och historia

Volkswagen Golf

Golf är nu inne på sin sjätte generation. Till dags datum har det sålts cirka 26 miljoner exemplar av modellen varav cirka 330 000 av dessa i Sverige.

Generation Debutår Sålda ex världen Sålda ex Sverige
I
1974
6,8 milj
94 000
II
1983
6,3 milj
83 000
III
1991
4,8 milj
45 000
IV
1997
4,3 milj
64 000
V
2003
4,0 milj
50 000
VI
2008

Läs mer

    Provkörningar

      TV-TV


        Digital prenumeration
        Allt du vill veta om alla bilar
        – gratis första månaden
        Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

        Flest och mest omfattande tester av nya bilar

        Alla nummer av e-tidningen

        Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

        Avsluta prenumeration online när du vill

        Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

        Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
        Visa kommentarer