Nya Volkswagen Golf GTI officiell – 220 eller 230 hästkrafter

Nu är den här – nya Volkswagen Golf GTI baserad på sjunde generationen Golf som lanserades förra året. Välj mellan GTI med 220 hästkrafter eller GTI Performance med 230 hästkrafter.

Volkswagen Golf GTI slog igenom med dunder och brak när den kom 1976. Då var det 110 hästkrafter som satte fart på prestandatörstande människor. Sedan dess har effektsiffran vuxit för varje generation. Förra generationen, som kom för bara fyra år sedan, bjöd på 210 hästkrafter (235 i GTI Edition 35). Nu är det dags för sjunde generationen av bilen som inte bara namngett en hel bilklass utan också en hel prestandaklass, nämligen GTI-klassen.

Nya Volkswagen Golf GTI med sin turbomatade och direktinsprutade 2,0-litersmotor erbjuds för första gången i två olika effektutförande från start. Ena alternativet ger 220 hästkrafter mellan 4 500 och 6 200 r/min medan det andra, som Volkswagen kallar GTI Performance, ger 230 hästkrafter mellan 4 700 och 6 200 r/min. Maxvridet hos båda versionerna ligger på 350 newtonmeter, 70 mer än i föregående generation. I vanliga GTI-versionen är det tillgängligt mellan 1 500 och 4 400 r/min medan det i GTI Performance dröjer sig kvar ytterligare en bit upp, nämligen till 4 600 r/min.
0-100 km/h går på 6,5 sekunder för Golf GTI medan GTI Performance klarar sprinten en tiondels sekund snabbare – 6,4 sekunder. Även toppfarten skiljer sig åt. 246 km/h för Golf GTI och 250 km/h för Golf GTI Performance. Gamla Golf GTI gjorde 0-100 km/h på 6,9 sekunder, GTI Edition 35 behövde bara 6,6 sekunder på sig. Första generationens Golf GTI, den från 1976, behövde 9,2 sekunder för att nå 100 km/h. Toppfarten då låg på 182 km/h.
Andra detaljer som skiljer de båda åt är att GTI Performance har elektronisk diffbroms över framaxeln samt större, ventilerade bromsar. 340 millimeter fram i stället för 312 och 310 millimeter bak i stället för 300.

Med manuell sexväxlad låda förbrukar båda versionerna 0,60 liter bensin per mil, i koldioxidutsläpp räknat blir det 139 gram per kilometer. Jämfört med föregående generation handlar det om en förbrukningssänkning med 18 procent.
Med extrautrustningen DSG-låda, sexstegad sådan, höjs förbrukningen till 0,64 liter per mil för vanliga GTI och 0,65 liter per mil för GTI Performance. 148 respektive 150 gram koldioxid per kilometer motsvarar dessa siffror.
Start/stopp-system är standard på båda versionerna.

Självklart kommer nya Golf GTI med interiör som inte kan misstas för att vara något annat än just en interiör i en Golf GTI. Syftar naturligtvis på den rutiga klädseln på stolarna. Sportratt och andra attiraljer skiljer sig också från vanliga Golf-versionerna.
Tre karossfärger finns att välja mellan – tornadoröd, svart och vit.
Orderböckerna öppnar upp i mars och marknadslansering är det i maj. I Tyskland startar priserna på 240 000 kronor. Några svenska priser har vi ännu inte kommit över men i påsk är det svensk premiär med leverans till kund förmodligen till sommaren.

Bilen kan beskådas live redan nästa vecka – om du beger dig till bilsalongen i Genève. Där kan du även kika på prestandadieseln Golf GTD samt elbilen e-Golf.

Visa kommentarer