Om ett par månader är det dags för nya Golf att lanseras hos de svenska Volkswagen-handlarna. Då kommer inte GTI-versionen att vara på plats. Den presenteras senare men redan nu får vi se rumpan.

Volkswagen Golf är en bilmodell med fler modellversioner än antal fingrar på två mänskliga händer. Bland alla varianter finns det en som sticker ut lite extra, en modellversion med ett namn som har blivit synonymt med en hel klass prestandabilar. Vi syftar förstås på Volkswagen Golf GTI som har hållit ställningarna sedan 1976.

I slutet av oktober förra året drog Volkswagen skynket av åttonde generationen Golf, en bil som vi nyligen var iväg och granskade under en provkörning. Motoralternativen som presenterades då var många, men varken GTI-, GTD eller R-versionerna fanns det några uppgifter på, än mindre bilder på dessa mer hetlevrade modeller.

Volkswagen Golf GTI 2021 på Instagram

Men nu kan vi visa bakänden på nya Golf GTI tack vare en bild som publicerats på Instagram av kontot Wilcoblok, alltså samma som avslöjade nya BMW M3:s gigantiska grill.
Vad vi noterar är att nya GTI:n är ganska sansad i utförandet, precis som tidigare generationer. En stor och delvis öppen takvinge, två grova ändrör på var sin sida om ett ”diffusorpaket” samt större fälgar med lågprofilsdäck räcker för att ge bilen rätt ”hållning”.

Vad som finns i den ände av bilen som inte syns på bilden återstår att se. Motormässigt sägs dagens tvålitersmaskin, betecknad EA888, fortsätta sin tjänstgöring i Golf GTI, men sannolikt utan någon form av elektrifiering. Det var tal om att nya GTI:n skulle gå mildhybridvägen, men det senaste budet är att det inte blir så.

MISSA INTE: Så bra är nya Volkswagen Golf

Volkswagen Golf 1,5 eTSI 2020

Så här ser nya Golf ut framifrån. Föreställ dig denna bil med grövre luftintag i fronten, hjul som fyller ut hjulhusen bättre, och lite annat smått och gott, så har du på’t ungefär hur nya Golf GTI ser ut.

Precis som i nuvarande Golf GTI (som dock slutade tillverkades i december i fjol) blir det för kunden två olika effektuttag att välja mellan, men det blir högre siffror än tidigare. Utgående Golf GTI fanns med 230 (från början 220) och 245 hästkrafter. Sistnämnda benämndes GTI Performance.
Nya Golf GTI ryktas få närmare 260 hästkrafter i grundutförandet och runt 290 hästkrafter i den lite vassare varianten. 300-hästarsgränsen nås sannolikt först när specialversionerna dyker upp längre fram i tiden, ungefär som när de olika Clubsport-versionerna (265-310 hk) dök upp när sjunde Golf-generationen var aktuell.

För effekter uppåt 400 hästkrafter, ryktas det om, får man söka sig bortom GTI-beteckningen, med andra ord mot R-beteckning. Då får man fyrhjulsdrift på köpet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer