Nya Volkswagen Golf kommer 2017 med mycket ny teknik

Med tanke på att Volkswagen kapar sina modellers livscykler till fem år står snart en ny generation Golf inför dörren. När den kommer om ungefär två år blir det med en hel del ny teknik som är tänkt att göra modellen till klassledare.

Golf är en av Volkswagens verkliga storsäljare och har varit så under flera decennier. Förra året var den världens sjunde mest populära bilmodell med nästan trekvarts miljon sålda exemplar. Formatet tilltalar uppenbarligen kunderna, likaså tekniken som fram till i dag inte har varit så värst avancerad. Det håller dock på att förändras då Golf numera också finns som elbil och som laddhybrid – och mer avancerad blir modellen när nästa generation kliver in i bilden.

Åttonde generationen Volkswagen Golf är troligtvis här redan 2017, om vi tar hänsyn till uttalandet i november som sa att den tyska biljätten ska korta ned modellernas livscykler med ett par år till cirka fem år. Eftersom dagens Golf kom 2012 bör 2017 gälla som avlösningsår, vilket också bör ge oss en uppdaterad version av dagens Golf under 2015.

Brittiska Auto Express har fiskat upp lite uppgifter från Volkswagen och även bearbetat sina källor inom biltillverkaren för att få reda på vad nästa generation Golf kommer att erbjuda i teknikväg.
Precis som vi har skrivit tidigare blir nästa Golf en hel del lättare än dagens (och kanske också annorlunda till utseendet). Viktbesparing tillsammans med snålare motorer ska ge Golf en rejäl skjuts mot de hårdare utsläppskrav som träder i kraft 2020.
Sänkt vikt åstadkommes på olika sätt, ett av dessa är karosspaneler i en blandning av stål och plastkompositer. Hur mycket nästa Golf kommer att väga vet vi inte, men tidigare har det spekulerats i att modellen måste ned under 1 100 kg, med andra ord 150 kg mindre än dagens lättaste Golf-versioner.

Volkswagen MirrorLink med Android Auto och Apple CarPlay

I nästa Golf ska uppkopplingsmöjligheterna vara stora, mycket tack vare kompabilitet med Android Auto och Apple CarPlay.

Motorerna måste också dra sitt strå till stacken för att göra Golf snålare och mindre miljöpåverkande i dag. Helelektriska versioner och laddhybridversioner står på agendan men Auto Express nämner också mildhybridvarianter över andra delar av motorpaletten, teknik som kan stänga av motorn när tillfälle ges, oavsett hastighet. Vi har tidigare också spekulerat i svänghjulsteknik som är en form av hybridteknik. Svänghjulskonstruktionen är både billigare och enklare än en vanlig hybridlösning med elmotor och batterier. Hur en svänghjulskonstruktion fungerar kan du läsa om här.
Volkswagen ska för Auto Express ha avslöjat att en kraftfullare version av den Biturbo TDI-motor på 240 hästkrafter som introducerats med nya Passat kan vara på gång till Golf. 290 hästkrafter sägs den få och placeras i så fall i nya Golf GTD, det vill säga GTI-dieselversionen.
Vad gäller nästa generation e-Golf pratas det om 25 procents längre räckvidd än i dag. Det skulle i så fall betyda 24 mils räckvidd.

Volkswagen DSG-låda med 10 växlar

Här den tioväxlade DSG-dubbelkopplingslåda som Volkswagen nyligen visat för världen. Kommer till nya Golf.

Nya Golf kommer att få ta del av Volkswagens nyutvecklade DSG-dubbelkopplingslåda med tio växlar som ska klara upp till 550 newtonmeter. Just denna växellåda har Teknikens Värld redan varit och kikat på, något du kan läsa om i kommande nummer av tidningen. Den nya DSG-lådan kommer att placeras i Golf-versionerna med GTI-, GTD- och R-emblem. Övriga Golf-versioner med svagare motorer får som i dag DSG-lådor med sju växlar.

Framtidens Golf-ägare kommer att ha bättre uppkopplingsmöjligheter med utvecklade versioner av dagens MirrorLink och kompabilitet med Android Auto och Apple CarPlay. En läcker finess är personliga förarinställningar där varje bil har minnesplatser för fyra olika förare. Inställningarna är dessutom mobila, på så vis kan dessa tas med till andra Volkswagen-bilar för snabb anpassning av förarmiljön. Tänk dig att du har en Golf hemma men är på utlandsresa och hyr en Volkswagen. När du sätter dig i bilen är en rad olika inställningar redan anpassade just för dig.
Sist men inte minst ska Volkswagen också har arbetat fram en ny typ av ytlager på instrumentbrädan som absorberar mindre värme. Det ska minska behovet av luftkonditioneringsanvändande under varma dagar.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer