Först nu dyker de första spionbilderna på nya Volkswagen Golf upp, nu när modellen testas uppe i norra Sverige.

En ny generation Volkswagen Golf har varit på tapeten ett bra tag, och de senaste månaderna har den avslöjats helt näck – två gånger. En gång i Sydafrika där den plötsligt dök upp med en mystisk Skoda som följebil, som nästan ser ut som Kamiq men är något annat, och en gång i Tyskland när en icke-kamouflerad bil dök upp vid en hamburgerrestaurangs genomfartsbeställningskö. Så vi vet redan ganska mycket om utseendet, åtminstone i fronten.

Trots att nya Golf ska presenteras under året och tillverkningen i Wolfsburg ska inledas i juni, har spionbilder på modellen lyst med sin frånvaro. En gnutta udda, faktiskt. Men nu har den för första gången plåtats under en testrunda i skogarna runt Arjeplog.
Bilen är på sedvanligt manér maskerad för att vi inte ska kunna ta del av detaljerna, men vi ser tydligt att fronten är densamma som på de omaskerade bilarna på bilderna nämnda ovan (och som inte var av världens bästa kvalitet). Fronten är lägre och något mer utdragen än på sjunde Golf-generationen, det vill säga den Golf som står hos VW-handlarna i skrivande stund.

Volkswagen Golf 2020

Foto: CarPix

Ny front och delvis ny akter, men däremellan ser det ut som vad vi är vana vid. I bakgrunden ser vi den svenska barrskogen, med inslag av ett och annat lövträd.

För första gången ser vi lite av bakljusen som skiljer sig från hur det ser ut på Golf i dag. De nya bakljusen har samma stil som Tiguan men med placeringen av de inre dioderna horisontellt i stället för vertikalt. Bakrutan ser ut att vara något mer framåtlutad än på dagens generation.

Mellan hjulaxlarna kan vi i princip inte se några förändringar, bortsett från att ytterbackspeglarna flyttar ner från sidorutornas nedre kant till dörrplåten. Den nya placeringen rimmar bättre med nya Golfs sportigare framtoning.
Till och med tanklocket, med sin parallellogramform, ser identiskt ut med hur det ser ut på nuvarande generation.

Vi kan räkna med att nya Golf proppas full med det senaste i teknikväg, ungefär som ansiktslyfta Passat som presenterades för några veckor sedan.
Golfen kommer fortsatt att byggas på den väl inarbetade MQB-plattformen. Den har dock utvecklats under åren och framför allt blivit lättare. Lättviktsmaterial kommer vi sannolikt också att hitta i bilens övriga komponenter i större utsträckning än tidigare.

Volkswagen Golf 2020

Foto: CarPix

Motorerna blir till antalet många, både bensin- och dieselvarianter. GTE-laddhybriden kommer att vara vassare än dagens versioner med framför allt längre räckvidd på el.

Bilen på bilderna är en femdörrars halvkombi. Denna karossvariant kommer med all säkerhet att finns kvar efter generationsväxlingen, däremot sägs tredörrarsvarianten försvinna, något som vi kan förstå. Tredörrarsmodeller säljer allt sämre och flera biltillverkare har redan skrotat bilar med endast tre dörrar.
De senaste ryktena gör även gällande att kombiversionen försvinner. Skulle det bli så kommer vi att stå oförstående till det beslutet. Vi väljer alltså inte att tro på just detta rykte.

Det är alltså sagt att produktionen av åttonde generationen Volkswagen Golf ska påbörjas i juni 2019, så frågan är när Volkswagen väljer att visa upp den för världen. Vi tror inte att det blir på bilsalongen i Genéve nästa vecka, för att koncentrerar Volkswagen sig på bland annat Passat facelift och T-Roc R.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Volkswagen Golf smyger runt i svensk barrskog
NÄSTA Golf och V60 tampas om förstaplatsen