På bilsalongen i Peking är Volkswagens största dragplåster nya Phaeton, som egentligen är en kraftig facelift av nuvarande version. Största nyheten är den nya fronten med elegantare linjer. Fyra motoralternativ och två karosslängder finns att välja mellan.

Efter åtta år på marknaden är det nu dags för Volkswagens flaggskepp Phaeton att genomgå en uppdatering. På den stora internationella bilsalongen i Peking, som öppnar upp dörrarna i morgon, visas lyxbilens nya utseende upp.
Även om Volkswagen benämner bilen som ”nya Phaeton” så är handlar det om en kraftig facelift. Fronten är helt omarbetad med en ny grill som andas mer exklusivitet än på utgående modellen. Grillen är nu utformad helt i krom i form av fyra horisontella ribbor. I mitten sitter ett uppdaterat och större VW-märke. I symbios med grillen sträcker sig de nya strålkastarna ut på respektive sida. Strålkastarna, som är av bixenon-typ har integrerade adaptiva kurvljus och karakteristiska lysdiodrader i nederkant. Dynamic Light Assist finns som tillval till de nya strålkastarna. Det innebär att en kamera är monterad bakom vindrutan i mittbackspegeln. Kameran räknar av ljusmängden som skickas ut och ställer blixtsnabbt om ljusbilden för att exempelvis inte blända mötande fordons förare.
Under grillen och strålkastarna hittar vi en helt ny stötfångare inklusive frontspoiler. Här finns även nya dimljus – de tidigare runda har ersatts av korta horisontella av lysdiodtyp.
Baktill har det inte hänt så mycket då Volkswagen ville ha kvar bilens kraftfulla uttryck sedd bakifrån. Några nya veck syns i stötfångaren, men här är de största förändringarna bakljusens nya ljusstruktur med gott om lysdioder. VW-märket har bytts ut till ett kraftigare med 3D-struktur.
Interiört har man också gått varsamt fram. Ratten har fått en lite mjukare framtoning och det finns uppdaterade mer lyxiga materialval att välja till dörrsidor, instrumentbräda, mittkonsol och andra ytor. Radio- och navigationssystemet är nytt och finns i två olika versioner där den största innehåller Internet-baserade Google-funktioner med bland annat POI:s för kartan.

Nya Volkswagen Phaeton kan väljas med två olika karosslängder. Vanliga versionen mäter 5,06 meter från nosen och bak, medan långversionen bjuder på tolv centimeter längre kaross som gynnar utrymmet i baksätet. I baksätet kan man sitta tre personer, men som tillval finns två separata fåtöljer för mer behaglig baksätesresa.

Under motorhuven är det fyra motoralternativ som gäller, två V6-motorer, en V8 samt en W12. V6-motorerna består av en dieselspis med common rail-teknik som levererar 240 hästkrafter. Med denna maskin under huven vill Phaeton ha 0,85 liter bränsle per mil vilket motsvarar 224 gram koldioxid per kilometer.
Den andra V6:an är en bensinmotor som levererar 280 hästkrafter. V8-motorn och W12-motorn är även dessa bensinare och ger 335 respektive 450 hästkrafter.

Test och provkörningar


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer