Vår spionfotograf har i södra Europa tagit de första bilderna på nya Volvos S40:s kinesiska kusin Lynk & Co S47, eller 03 som den kommer att heta när den lanseras.

I oktober förra året var det under storartade former som Geely presenterade sitt nya bilmärke Lynk & Co i Göteborg. Teknikens Värld närvarade, precis som Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. På plats visades märkets första modell upp, en suv med modellbeteckningen 01. Just den suven har synts i maskerat utförande runt om i Sverige under vintermånaderna, inte så spännande med tanke på att vi redan vet hur bilen ser ut – mer eller mindre.

Vad som är betydligt mer spännande är det vi nu kan visa för er, nämligen första bilderna på Lynk & Cos andra bilmodell, en sedan som enligt registreringsbeviset har modellbeteckningen S47 men som väntas heta 03 när den lanseras (om nu kineserna inte tänker om och ger sina bilar mindre statiska namn).
Av det vi kan skönja under maskeringen ser Lynk & Co-sedanen ut att följa samma ansiktsfilosofi som suven 01 (som även den syns på dessa bilder), det vill säga en bred grill som sträcker sig ut mot och runt om strålkastarna samt de framträdande DRL-ljusarrangemangen som är placerade uppe på framskärmarna.
I övrigt känns bilen som en helt vanlig sedan med fälgar som ger mycket Volvo-känsla.

Lynk & Co 02

Foto: CarPix

Testprototypen på bilderna har mer Volvo-känsla än vad enbart fälgarna utstrålar. Denna Lynk & Co-modell är nämligen baserad på Volvos och Geelys nya CMA-plattform som utvecklats tillsammans hos CEVT (China Euro Vehicle Technology AB) i Göteborg. Det betyder att modellen är syskon till Volvo XC40 som har premiär senare i år, och därmed också syskon med nya V40 och kommande S40. Med lite fantasi kan vi säga att detta är första bilderna på nya Volvo S40 eftersom tekniken till stora delar är densamma.

Slår vi upp registreringsnumret i bilregistret finner vi att denna testprototyp är, om siffrorna nu stämmer, 462 centimeter lång, 184 centimeter bred och har ett axelavstånd på 273 centimeter. Därmed är den något mindre än dagens Volvo S60 som är 463,7 centimeter lång, 189,9 centimeter bred och har ett axelavstånd på 277,4 centimeter. Stämmer längduppgiften är denna ”kinesiska S40” 15 centimeter längre än gamla S40.
Tjänstevikten anges till låga 1 388 kilo. Stämmer den vore det fantastiskt då det är nästan 400 kilo mindre än vad en S60 väger.

Lynk & Co 02

Foto: CarPix

I bilregistret hittar vi också information om drivlinan. Till en manuell växellåda är en bensinmotor kopplad, en maskin som sägs ha 156 hästkrafter och är Euro 5-klassad. Det är med andra ord en gammal spis som Geely har tryckt ner i testprototypen, en motor som inte får säljas i kombination med nya bilar i Europa. Motorn kommer således att vara utbytt när det är lanseringsdags.
Tittar vi tillbaka på Geelys tidigare modeller ser vi att deras suv Emgrand X7 har haft en 2,4-liters bensinmotor på just 156 hästkrafter (och 213 newtonmeter) som numera är ersatt av en förbättrad variant med 162 hästkrafter och 220 newtonmeter.

Suvmodellen Lynk & Co 01 ska lanseras i Kina under senare delen av 2017 för att året därefter bli tillgänglig i Europa och USA. Det får oss att misstänka att denna sedanmodell, 03, eventuellt presenteras under 2017 men att själva marknadslanseringen äger rum 2018. Först i Kina och därefter, troligtvis under 2019, i Europa. Den skulle då delvis leva sitt liv som konkurrent till en nya generation Volvo S40.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Volvo S40 i kinesiskt utförande
NÄSTA Verkliga avgasvärden ska mätas i London och Paris