Hans Hedberg har flugit över Atlanten för att köra nya Volvo S60. Vi ringer honom för att höra hur Volvos nya mellanklassedan är att ratta.

Tjena Hans! Var i USA är du?
– Jag kör på klassisk väg känd från bland annat många Hollywood-filmer. Jag är på Mulholland Drive/Mulholland Highway utanför Santa Monica i Kalifornien.

Häftigt! Men varför är inte provkörningen på hemmaplan i Sverige?
– Men detta är ju hemmaplan för nya S60. Modellen byggs ju i Volvos nya USA-fabrik och ingen annanstans. Härifrån ska S60 exporteras till stora delar av världen, inklusive Sverige.

Volvo S60 2019

Foto: Bruce Benedict

Just det ja. Vilken modellversion av nya S60 är det du rattar just nu?
– Jag kör S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered, eller bara T8 Polestar Engineered som den egentligen heter, det vill säga den uppumpade och vässade T8 Twin Engine-varianten. 400 hästkrafter har T8:an här i USA, och 415 hästkrafter när Polestar satt klorna i den. I Sverige är det 390 respektive 405 hästkrafter som gäller. Maxvridet ligger på 680 newtonmeter – i USA. I Europa blir det 640 newtonmeter.

Hans Hedberg med nya Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered på Mulholland Drive

Foto: Bruce Benedict

Hans Hedberg med nya Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered på Mulholland Drive.

Så det är bara mer effekt och lite extra vrid?
– Nej då. Sportchassit har det filats på. Hjulupphängningarna har setts över och justerats, och dual flow-stötdämparna kommer från Öhlins Racing. Setupen är i princip densamma som finns hos Polestar 1 som är en ännu vassare laddhybridkärra. Känslan är att bilen är mycket spänstigare än vad en Volvo R-Design någonsin varit. Mer inspirerande att ratta, speciellt här på Mulholland Drive.

Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered 2019

Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered kan inte misstas för att vara något annat, Polestar-emblemet avslöjar bilen.

– Polestar Engineered innebär också fetare bromsar med monoblock-ok från Brembo som med sex kolvar greppar slitsade och ventilerade skivor.

– Batterierna gör att bilen väger en hel del, närmare 2,1 ton. Men Volvo har maskerat vikten väl, det känns inte att du pressar omkring med den vikten. Du får en betydligt lättare bil i S60 T6, men då tappar du kraften och vridet som T8:an innebär. 310 hästkrafter har T6:an hemma i Sverige numera, om nu någon hade glömt det.

Volvo S60 2019

Foto: Bruce Benedict

När kommer nya S60 till Sverige och till vilket pris?
– Priserna har Volvo ännu inte gått ut med. Inte de svenska. I USA kostar S60 från 35 800 dollar vilket motsvarar 319 000 kronor. Vad det blir i Sverige återstår att se, frågan är om vi kan dra 10 000 kronor från V60-priset och få S60-priset. Förmodligen inte, vi måste ta i beaktning att S60 byggs i USA och exporteras till Europa, inte tvärtom. Det kan driva upp priset.

– Lanseringen i Europa äger rum 2019.

Hela Hans provkörningsrapport av nya Volvo S60, och då efter mil med även andra motoralternativ, läser du i kommande nummer av Teknikens Värld.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Nya Volvo S60! #volvos60 #s60 #news60

Ett inlägg delat av Teknikens Värld (@teknikensvarld)

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Volvo S60 – tre snabba från provkörningen
NÄSTA Nissan GT-R50 kommer i produktion