Nya Volvo S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80 – fakta, bilder och alla nyheter

Aldrig tidigare har Volvo genomfört en så omfattande uppgradering av modellprogrammet som nu. Nuvarande generationer av S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80 får nya utseenden, supersnåla drivlinor och ny intressant teknik.

Teknikens Värld befinner sig just nu i Göteborg för att vara med vid Volvos ”föravtäckning” av bilarna som ska ställas ut på Genèvesalongen i mars. Och det är inte vilken avtäckning som helst, det är hela sex bilar som presenteras. Modellerna är inte nya utan består av nuvarande S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80 men nyheterna är inte att förringa. Nya utseenden, så kallade ansiktslyft/facelift, tekniska nyheter och uppdaterade drivlinor. Det är så mycket nyheter att Volvo har hakat på trenden att kalla bilarna för ”nya” trots att det rör sig om uppdateringar. Volvo har tidigare varit noggranna att kalla uppdateringar för just ”uppdateringar”.

– Det här är den mest omfattande uppgraderingen av befintliga modeller i företagets historia. Samtliga förbättringar utgår ifrån kundernas behov och önskemål. Vi har lagt fokus på kvalitet och detaljnoggrannhet för att lyfta våra dynamiska modellers attraktions- och konkurrenskraft, säger Lex Kerssemakers, Senior Vice President, Product Strategy & Vehicle Line Management vid Volvo Cars.

Nya Volvo S60, V60, V60 Plug-in Hybrid och XC60
S60, V60 och XC60 är de tre modeller som genomgår störst förändringsprocess. Volvo vill vaska bort tidigare designchefen Steve Mattins införande av ”dubbla” strålkastare, något som just dessa tre modeller har varit ensamma om. Det är alltså i fronten som de största exteriöra nyheterna finns.
Strålkastarna utgörs nu av större enheter i stil med vad vi är vana från V70, XC70 och S80. De påminner även en del om de som finns på utgående C70. Helheten är att myrsloksutseendet hos S60 och V60, som många svurit sig gröna över, har försvunnit (med reservation för vad vi upplever live när bilarna lanseras).
Grillen har blivit bredare samtidigt som kromsargen runt densamma är ett minne blott. De bilar som är utrustade med radar går knappt att avslöjas då kåpan i grillen som täcker denna är lackerad blanksvart. Järnmärket med sin diagonala ribba har förstorats och det går nu inte att ta miste på att det är bilar från Hisingen som dyker upp i backspegeln.
Dim/varselljus har tillkommit i frontspoilern som i sig är kraftigt omarbetad (på XC60 ganska lik nya V40). Horisontellt placerade på S60 och V60, vertikalt på XC60.
På huven, som bjuder på nya veck på XC60, ser vi en annan nyhet: spolarmunstyckena har placerats under/bakom huvkanten i stället för på huven.

Andra exteriöra nyheter är att integrerade avgasrör finns som tillval till vissa motorvarianter, att en ny lysdiodrad på S60:ans bakljus har tillkommit samt att fälgutbudet har utökat. 19-tumsfälgar, som enligt Volvo bjuder på komfort som 18-tummare, finns till S60 och V60, 20-tumsfälgar med 19-tumskomfort till XC60.
På tal om komfort: fyra olika chassialternativ finns att välja mellan. Touring, Dynamic, aktiva Four-C samt sänkt sportchassi. R-Design är inte ett måste för att kunna ha samtliga valmöjligheter.

Under huven har det hänt en hel del. Volvo har jobbat med att sänka förbruknings- och utsläppsnivåer. Lägst utsläpp har så klart V60 Plug-in Hybrid med 48 gram koldioxid per kilometer. Det från en bil med drivlina bestående av en 2,4 liter stor dieselmotor på 215 hästkrafter och 440 newtonmeter som samarbetar med en elmotor på 70 hästkrafter och 200 newtonmeter.
Snålast bland de mer konventionella alternativen är D2-motorn som i S60 nöjer sig med 0,40 liter diesel per mil vilket motsvarar 106 gram per kilometer. Med automatlåda höjs förbrukningen marginellt till 0,41 liter per mil och utsläppet till 107 gram per kilometer.
För V60 D2 är motsvarande siffror 0,41-0,42 liter per mil och 109-110 gram per kilometer.
Övriga motorer har även de vässats, håll utkik för fullständiga tekniska specifikationer som tillkommer så fort som det är möjligt.

En rolig nyhet i och med omgörningen av Volvos modeller är växlingspaddlar vid ratten som för övrigt kan förses med rattvärme. Växlingspaddlarna finns endast i kombination med automatlåda.
Eluppvärmd vindruta finns i bilar med regnsensor.
En lysande nyhet är Active High Beam Control som är en aktiv helljusregleringsfunktion. Föraren kan därmed köra med helljuset påslaget hela tiden. När mötande bilar närmar sig avskärmas helljuset automatiskt precis så mycket som behövs för att inte blända de andra förarna.
Kurvljus vid låg fart är en annan nyhet för Volvo.

Den ena av de två största interiöra nyheterna heter Sensus, Volvo HMI-funktionalitet, det vill säga det gränssnitt där föraren kommunicerar med bilen. Med Sensus Connected Touch kan man koppla upp sig på Internet med hjälp av 3G- eller 4G-simkort alternativt via sin mobiltelefon. Den sju tum stora pekskärmen kan hanteras även kalla vinterdagar då handskar är ett måste, detta tack vare infraröd teknik och strålavkänning. Kan vara skönt när man sätter igång musikstream via bilens interna WiFi-nätverk eller när man scrollar bland dagens väderleksrapporter. Dessutom kan man med röststyrning välja låt på Spotify – säg namnet på låten och den börjar spelas.
TripInfo är en nyhet. Det läser upp information från Wikipedia om intressanta platser som du stannar till vid eller svischar förbi.

Den andra stora interiöra nyheten är den adaptiva digitala instrumentpanelen som introducerades förra året med nya V40. Där visas information om bilen på ett grafiskt tydligt sätt som även kan anpassas enligt tre olika teman: standardläget Elegance, gröna Eco och sportigt röda Performance. Ytterligare ett tema finns, men det är endast för laddhybridversionen av V60. Temat heter med andra ord Hybrid.

Värt att nämna på insidan är nya sportstolar som enligt Volvo själva fortsatt bjuder på deras berömda komfort men med det där rätta greppet som många andra stolar saknar.

Nya Volvo V70, XC70 och S80
Nyheterna på V70, XC70 och S80 årsmodell 2014 är inte lika stora som hos S60, V60 och XC60 med tanke på strålkastarnas tidigare utseende. Precis som på sina mindre syskon har grillen breddats och järnmärket förstorats. Däremot har V70, XC70 och S80 kvar kromsargen som löper runt grillen.
Nedre delen av främre stötfångaren, spoilern, har fått helt ny design med ett utseende som inte helt osökt får en att tänka på en viss tysk konkurrent. De runda dim/varselljusen har ersatts av rektangulära doningar på V70 och S80. Sargen i matt silver som tidigare sträckte sig runt dimljusen på XC70 har ”halverats” och bildar därmed inte längre en rektangulär, omhuldande form.
Volvo har velat få sina största modeller att se mer exklusiva ut med hjälp av krom. Exempelvis har baken på V70 fått en portion av den blänkande metallen, samtidigt som bakljus, stötfångare och avgasrör har ny utformning.

Även maskinerna i V70, XC70 och S80 har justerats till det bättre. Exempelvis har vi D2-motorn i S80 som nöjer sig med 0,41 liter per mil. Klassledande enligt Volvo. Koldioxidutsläppet landar på 108 gram per kilometer. Väljer man till automatlåda är det fortfarande 0,41 liter per mil som gäller, men koldioxidutsläppet ökar till 109 gram per kilometer.
Mest intressant är kanske Sveriges mest sålda bil – V70. Med D2-motorn nöjer den sig med 0,42 liter diesel per mil, synonymt med 111 gram per kilometer. Utrustad med automatlåda höjs siffrorna till 0,43 liter per mil och 112 gram per kilometer.
Fullständiga tekniska specifikationer kan du ta del av här inom kort.

Precis som på S60, V60 och XC60 består övriga nyheter av exempelvis Sensus Connected Touch-infotainmentsystemet med Internet-uppkopppling, adaptiv digital instrumentpanel, aktiv helljusreglering, växlingspaddlar vid ratten för automatväxlade bilar, och mycket mer. Detta kan du läsa om längre upp i artikeln, den del som berör S60, V60 och XC60.

Motoralternativ med specifikationer

Volvo S60 D2 115 hk, man, 0,40 l/mil, 106 g/km
Volvo S60 D2 115 hk, aut, 0,41 l/mil, 107 g/km
Volvo S60 D3 136 hk, aut, 0,49 l/mil, 129 g/km
Volvo S60 D4 163 hk, aut, 0,49 l/mil, 129 g/km
Volvo S60 T3 150 hk, aut, 0,68 l/mil, 159 g/km
Volvo S60 T4 180 hk, aut, 0,68 l/mil, 159 g/km

Volvo V60 D2 115 hk, man, 0,41 l/mil, 109 g/km
Volvo V60 D2 115 hk, aut, 0,42 l/mil, 110 g/km
Volvo V60 D3 136 hk, aut, 0,49 l/mil, 129 g/km
Volvo V60 D4 163 hk, aut, 0,49 l/mil, 129 g/km
Volvo V60 T3 150 hk, aut, 0,72 l/mil, 167 g/km
Volvo V60 T4 180 hk, aut, 0,72 l/mil, 167 g/km

Volvo XC60 D4 AWD 163 hk, man, 0,53 l/mil, 139 g/km
Volvo XC60 D5 AWD 215 hk, man, 0,53 l/mil, 139 g/km

Volvo V70 D2 115 hk, man, 0,42 l/mil, 111 g/km
Volvo V70 D2 115 hk, aut, 0,43 l/mil, 112 g/km
Volvo V70 D3 136 hk, aut, 0,49 l/mil, 130 g/km
Volvo V70 D4 163 hk, aut, 0,49 l/mil, 130 g/km
Volvo V70 T4 180 hk, aut, 0,72 l/mil, 168 g/km

Volvo XC70 D4 AWD 163 hk, man, 0,53 l/mil, 139 g/km
Volvo XC70 D5 AWD 215 hk, man, 0,53 l/mil, 139 g/km

Volvo S80 D2 115 hk, man, 0,41 l/mil, 108 g/km
Volvo S80 D2 115 hk, aut, 0,41 l/mil, 109 g/km
Volvo S80 D3 136 hk, aut, 0,49 l/mil, 129 g/km
Volvo S80 D4 163 hk, aut, 0,49 l/mil, 129 g/km
Volvo S80 T4 180 hk, aut, 0,71 l/mil, 165 g/km

Denna lista uppdateras så fort Volvo släpper siffrorna för fler drivlinealternativ.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer