Nya Volvo V40 är omtyckt – 9 av 10 ger den höga betyg

Volvos nya formspråk och strategier verkar gå hem hos svenska folket. Så här, snart en vecka efter presentationen av nya Volvo V40, kan vi summera vad ni tycker om bilen. 9 av 10 ger den väldigt höga betyg.

Det har gått fem dagar sedan nya Volvo V40 officiellt presenterades i form av fakta, bilder och film. Dock återstår det ytterligare ett par dagar innan den fysiska världspremiären på bilsalongen i schweiziska Genève äger rum.

Men redan nu kan vi förmodligen fastslå att Volvo V40 verkar gå hem hos den stora massan, baserat på det information som finns tillgänglig i dagsläget. I vår omröstning i samband med artikeln på presentationsdagen röstade 1 142 av besökarna. På frågan ”Vilket betyg sätter du på Volvo V40 efter att ha läst om den, sett bilderna och filmen?” fördelades rösterna som följer:

  • Betyg 1: 7 procent
  • Betyg 2: 2 procent
  • Betyg 3: 1 procent
  • Betyg 4: 18 procent
  • Betyg 5: 72 procent

Som vi kan se ger fler än 7 av 10 högsta betyg till nya V40. Hela 9 av 10 ger den väldigt höga betyg (betyg 4 eller 5). Dock tycker knappt var tionde person att bilen inte är värd mer än en etta i betyg.
Med andra ord tycker en klar majoritet om Volvos nya formspråk där V40 har gått ett steg längre än det vi redan sett i form av S60, V60 och XC60. En förmodad stark bidragande orsak till det höga betyget är formatet. Nya Volvo V40 är ju Volvos första riktiga satsning i den så stentuffa golfklassen och där siktet är inställt på bland annat Audi A3 och BMW 1-serie. Föregångaren Volvo C30 med sina två dörrar färre går inte riktigt att jämföra.
Vi förmodar också att Volvos breda motorpalett till V40 trissar upp betygen, från lilla D2-dieseln med 115 hästkrafter som endast släpper ut 94 gram koldioxid per kilometer, till starka T5-bensinaren med 254 hästkrafter och 0-100 km/h på 6,5 sekunder.

Bekräftat: miljöbilsklassad V40 DRIVe med automatlåda
Tittar man bland kommentarerna under V40-artikeln ser man att några av er undrar vad Volvo sysslar med när det kommer till miljöbilsklassade dieselmotorer i kombination med automatlåda. D2:an finns inte med automatlåda. Det gör däremot D3 med 150 hästkrafter och D4 med 177 hästkrafter. Medan dessa båda med manuella lådor släpper ut 117 gram per kilometer (0,44 l/mil) lyckades de inte komma lägre än 136 gram (0,52 l/mil) när de sitter ihop med automatlåda.
Med era kommentarer som underlag ställde vi frågan till Volvo, borde inte miljöklassade motorer i kombination med automatlåda komma?
– De motorer vi visar tillsammans med nya V40 i Genève utgör inte det slutgiltiga motorprogrammet. Det kommer att presenteras fler motorer efterhand. Jag kan bekräfta att det jobbas på en DRIVe-version med automatlåda, säger Volvo Personvagnars presschef Bo Larsen till teknikensvarld.se.

Automatlådan som Bo Larsen syftar på är dubbelkopplingslådan Powershift, en växellåda som nyligen gjort sitt inträde i miljöbilsklassade DRIVe-versionerna av S60, V60, V70 och S80. Dessa släpper ut 114 (S60) respektive 119 (övriga) gram koldioxid per kilometer, samma siffror som för de manuellt växlade DRIVe-versionerna.
Kan vi hoppas på en Volvo V40 DRIVe Powershift med 94 gram per kilometer? Troligtvis.

All fakta, bilder och film på nya Volvo V40 finner du här. Dessutom kan du ta del av extra fakta om du köper Teknikens Värld nummer 6/2012.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer