Vår spionfotograf är het – därför kan vi nu visa er fler och bättre bilder på nya Volvo XC60. Följ med runt Volvos kommande storsäljare för att spana in detaljerna vi inte såg i går.

I går kunde vi visa er de första bilderna på nya generationen Volvo XC60. I dag kan vi visa er fler bilder, bättre sådana som är tagna på närmare håll och som visar detaljerna.
Först och främst vill vi slå fast att detta är nya XC60 och inte kommande XC40 som vissa vill få det till. Bilen är helt enkelt för stor för att vara XC40 som blir ett minst par decimeter kortare än storebrorsan. Dessutom skulle 19-tumshjulen (235/55 R19-däck) inte fylla ut hjulhusen så ”dåligt” som de gör på prototypbilen vi ser på bilderna här. Där finns med andra ord plats för betydligt större hjul än så, medan hjulhusen på XC40-konceptet Concept 40.1 är ganska välfyllda med 20-tumshjul.

I går spekulerades det i kommentarsfältet om det kanske är nya T5 Twin Engine-drivlinan som gömmer sig under karossen. Inte helt fel att tänka i de banorna i och med att maskeringen har ett hål i bakkant av vänster framskärm, på samma ställe där laddhybriden XC90 T8 Twin Engine har sin laddlucka. I dag kan vi slå fast det vi misstänkte i går, att det är bara hål i maskeringen. Någon laddlucka gömmer sig inte i hålet. Därmed är maskeringen endast förberedd för andra prototyper, bland annat laddhybridversionen. Under skalet gömmer sig i stället, enligt bilregistret, den bensindrivna T5-turbomotorn med 254 hästkrafter och 350 newtonmeter.

Volvo XC60 2018

Foto: Thomas Schlijper for CarPix

Dessa nya bilder visar tydligt strålkastarna med Tors hammare, ytterbackspeglarna som är desamma som på storebror XC90 och med samma placering på dörrplåten (inte säkert att XC40 får den placeringen av speglarna).
Vi ser också att bakljusen påminner om de som finns på XC90 och att de löper längre ned än på dagens XC60, dessutom är basen smalare. De ser dock inte ut att ha någon vinkel som gör att ljusdioderna löper in horisontell mot bakluckans mitt à la V90.
Torkarbladets arm är numera placerad i bakrutan, som på XC90, och inte som på dagens XC60 som har den placerad under rutan i plåten.

En observation som rör utrymmet i nya XC60 är överhängen fram och bak. Framför allt fram ser det kortare ut med framaxeln placerad längre fram än på XC60 av i dag. Det betyder sannolikt längre axelavstånd än i dag och därmed också bättre interiöra utrymmen. XC60 som vi känner den i dag är ju inte direkt känd för att vara världens rymligaste, så några extra centimeter för ben som åker både i fram- och baksäte är välkommet.

I går skrev vi att nedre fönsterlinjen känns mer plan/horisontell över bakre dörrarna än vad dagens XC60 bjuder på. De nya bilder ser ut att bekräfta våra aningar. Om inte baksätets dyna är väldigt lågt placerad bör det betyda att nya XC60:s baksäte blir mer barnvänligt med bättre sikt ut över omgivningarna.

Vi kan på dessa bilder dessutom skymta interiören en smula. Dock utan att kunna slå fast utseendet, men vi ser i alla fall att mätarhuset, som verkar vara maskerat till viss del, påminner mer om det som finns i XC90 än hur det ser ut i dagens XC60.

Enligt bilregistret är, precis som vi skrev i går, är denna nya XC60 462,7 centimeter lång. Om siffran verkligen är sann betyder det att nya XC60 krymper med 1,7 centimeter jämfört med dagens XC60. På bredden är den i så fall identisk med dagens – 189,1 centimeter. Men som vanligt med prototypers registrerade uppgifter, man ska ta dem med en halv nypa salt.

Nya Volvo XC60 har premiär under 2017 och lanseras som årsmodell 2018. XC60 är först ut i Volvos nya 60-serie som sedan följs av nya S60 och nya V60. Kanske vi i framtiden även får se en linjeskön C60?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer