1 000 nya fartkameror på gång

Trots att de senaste åren inneburit en fartminskning visar siffror att detta är på väg att vända. Trafikverket planerar nu en offensiv mot de högre hastigheterna med fler kameror och sänkta hastigheter.

Med start för ett par år sedan började Trafikverket skylta om Sveriges vägar, med lägre hastigheter. Som teknikensvarld.se tidigare kunnat rapportera om har detta inte lett till att hastigheterna på de nyskyltade vägarna minskat i någon avsevärd grad. 

 2006 gjorde Trafikverket en rad åtgärder för att minska farten på vägarna. Bland annat sattes en rad fartkameror ut och de senaste fem åren har inneburit en generell fartminskning.

 Nu visar nya siffror från i somras att trenden har ändrats, skriver Svenska Dagbladet. Uppgången är på blygsamma en procent, men tillräcklig för att Trafikverket ska reagera.

 –Man blir orolig, blir det en utplaning så kommer vi inte att nå målen. Vi vill få upp problemet på bordet nu och få ut fler hastighetskameror, justera hastighetsgränser mer och fortsätta de tidigare årens trend, säger Ylva Berg, samordnare på Trafikverket, till Svenska Dagbladet.

 För att råda bot på det ska Trafikverket placera ut 1 000 nya fartkameror över landet. Enligt myndighetens beräkningar skulle 25 liv per år kunna sparas om medelhastigheten sjönk med 1 km/tim.

 – Som bilförare upplever du ingen skillnad på några kilometer i timmen, men man går snabbt från överlevnadsbart vid en olycka till icke-överlevnadsbart.

 De flesta trafikforskare räknar på att de flesta moderna bilar ska klara en frontalkrock i 80 kilometer i timmen, vilket är anledningen till att 90-sträckor fått ny skyltning. Det är även på 80-vägarna de flesta kamerorna ska sättas upp. Under de närmsta åren ska 600 av kamerorna upp längs vägarna. Enligt den nya teknikupphandlingen kan Trafikverket köpa in 1 000 kameror till 2020. 52 kameror har satts upp i år.

 Dessutom ska hastigheten på nuvarande 90-sträckor sänkas på tusentals mil väg i Sverige. Trafikverket försöker påverka dessutom påverka kommuner till att sänka hastigheterna i tätorter. Förra året hade bara 25 procent av planerat 60 procent av kommunerna sett över sina fartskyltar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr