100129-volvo-gtdi-motor Foto: Joakim Carlander

203 hästar i Volvos nya GTDi-motor

Nu presenterar Volvo detaljerna om den nya GTDi-motorn som debuterar i nya S60. Ett nytt turbosystem gör den fyrcylindriga tvålitersmotorn stark men snål.

Snart är det dags för världspremiären av nya Volvo S60. När Genèvesalongen drar igång i mars smäller det. Men redan nu delar Volvo med sig av detaljerna om den nya GTDi-motorn som lanseras i S60. GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) säger rätt mycket om vilken teknik motorn använder sig av. Det är helt enkelt en fyrcylindrig bensinmotor på två liter med turboteknik, direktinsprutning och dubbla variabla kamaxlar.

Volvo uppger att den nya tvålitersmotorn ska vara lika kraftfull som Volvos välkända 2,5-litersfemmor. På pappret ser det lovande ut. GTDi-motorn ger 203 hästkrafter och 300 Nm tillgängligt från 1 750 Nm. Hemligheten bakom de fina effektsiffrorna är det nya Turboaggregatet som är marknadens minsta i förhållande till motorns maximala effekt. Den främsta skillnaden mot gamla aggregat är att det nya grenröret och turbinen är tillverkade av stålplåt, istället för gjutgods. Detta tillåter en hög temperatur i gasflödet och därmed en mer effektiv förbränning. Detta i kombination med direktinsprutning och såväl insugnings- som avgasventilernas öppningstider kan varieras gör förbränningen mer effektiv över hela varvtalsregistret. GTDi-motorn kommer att erbjudas i kombination med en sexstegad Powershift-växellåda eller en sexväxlad manuell växellåda.

Här i Sverige blir nya S60 först ut med den nya motorn men det är sannolikt i S80, V70 och XC60 den kommer att bli vanligast. Volvo väljer att inledningsvis lansera motorn på marknader där skattesystemen gynnar motorer vars cylindervolym inte överstiger två liter. Det innebär att Sydostasien, Holland, Kina och Japan får bekant sig med motorn först. I Sverige blir introduktionen något fördröjd eftersom svenska bilköpare har börjat favorisera dieselmotorer före bensinare.

Volvo släpper inte några förbruknings- eller prestandasiffror för motorn i kombination med S60. Men när den monteras i S80, V70 och XC60 kommer det att se ut som följer:

Volvo S80 (man/aut) 

 Acceleration 0-100 km/h, sek: 7,9/8,5 

Bränsleförbrukning, l/mil: 0,79/0,83

Koldioxidutsläpp g/km: 184/193

Volvo V70

 Acceleration 0-100 km/h, sek: 8,3/8,9

Bränsleförbrukning, l/mil: 0,81/0,84

Koldioxidutsläpp g/km: 189/195

Volvo XC60

 Acceleration 0-100 km/h, sek: 9,6 (automat)

Bränsleförbrukning, l/mil: 0,86 (automat)

Koldioxidutsläpp g/km: 199 (automat)

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!