”30 liv kan räddas varje år om äldre bilar skrotas”

Den skrotade skrotningspremien kan vara på väg tillbaka. Enligt myndigheten Trafikverket skulle det kunna ha en positiv effekt på trafiksäkerheten om premien återinfördes.

– Om vi blir av med alla bilar som är före årsmodell 1999 och ersätter de med nyare bilar, från 2010 och framåt, kan vi rädda 30 liv om året.

Detta menar Matteo Rizzi, analytiker hos myndigheten Trafikverket, i ett uttalande gjort i samband med en intervju i SR Ekot.

Uttalandet är hårt och drastiskt kan tyckas. Att en stor del av bilparken ska skrotas av för att göra plats för nya bilar, vilket får hjulen i industrin att snurra ännu snabbare. Men det ligger en hel del kunskap och erfarenhet bakom det där uttalandet. Något som understryks av Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, i samma intervju.

– Vid de dödsolyckor som sker har en stor andel av bilarna en väldigt låg säkerhetsstandard, med dagens mått mätt. De har till exempel inte bältespåminnare eller antisladdsystem, och de två räddar tillsammans väldigt många liv, säger Maria Krafft till SR Ekot.

Andemeningen med en återinförsel av skrotningspremien skulle inte vara att få bilister som kör runt i mer än 20 år gamla bilar att köpa nya – vilket aldrig hade blivit fallet. Det ekonomiska klivet som krävs för att gå från det ena till det andra hade för många varit oöverstigligt. Maria Krafft igen:

– Jag tror inte det handlar om att den som har en 15-20 år gammal bil direkt går och köper en ny bil. Jag tror att den personen köper en lite nyare bil och att de som äger den bilen i sin tur byter upp sig. Då får du en kedjereaktion. Då handlar det inte om så mycket pengar för att stimulera den resan, säger Maria Krafft till SR Ekot.

Exakt hur stor en eventuell skrotningspremie skulle vara är ännu höljt i dunkel, men en som välkomnar förslaget är infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Alla förslag som innebär att vi ökar trafiksäkerheten kommer jag noggrant att gå igenom, för att vi måste minska antalet döda och skadade i trafiken, säger Tomas Eneroth till SR Ekot.

LÄS MER: Äldre bilar i majoritet vid dödsolyckor

Sett till Teknikens Världs statistik från biltester från de senaste 25 åren så råder det inga tvivel om att utvecklingen på säkerhetssidan har gått framåt rejält. Bromsprestanda har gradvis blivit bättre sett över tid och införandet av antisladdsystem har ensamt spelat extremt stor roll, vilket även visar på hur viktig all form av aktiv säkerhet är i en bil. Det vill säga att man kan undvika en olycka och på den punkten kommer alla hastighetsreducerande system såsom autobroms att få stor positiv inverkan tror vi. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr