Volvo Personvagnar har slutmonterat bilar i Belgien sedan 1965. Anläggningen skapades inledningsvis för att undvika Belgiens höga importtullar på färdiga bilar, men Gentfabriken har sedan dess kommit att spela en allt större roll i Volvos organisation. Vid sidan av Torslandafabriken har anläggningen i Gent blivit Volvos viktigaste fabrik. Den första Volvo-modellen som monterades i Gent var 120, mer känd som Amazon. Därefter följde 140 och 240, 740 och 940, 850, S70 och V70 och numera C30, S40, V50 och S60. Fabriken har fler än 4 000 anställda som tillsammans monterade 200 000 bilar i fjol. Det är först på senare år som takten har tilltagit i Gent. Den först milstolpen på en miljon bilar nåddes först 1988 och nio år senare passerades tvåmiljonersstrecket. 2004 var årskapaciteten uppe i 250 000 bilar och då tillverkades även bil nummer 3 000 000.
2008 har hittills inte varit något framgångsrikt år för Volvo ekonomiskt sett. Då kan det i stället vara gott att trösta sig med de jubileer som inträffat under året. Den 20 februari byggdes bil nummer 15 000 000, en Volvo C70, i Uddevallafabriken som ägs genom ett joint-venture med Pininfarina. Den 16 juni var det dags för årets andra jubileum då Torslandafabriken passerade sexmiljonerstrecket. Och nu blev det dags för Gent att fira. Bil nummer 4 000 000, en svart V50 med R-design, överlämnades till kunden VDL, moderbolaget till Steelweld som är en av Gentfabrikens huvudleverantörer av produktionsutrustning till nya XC60. Produktionen av XC60 tar fart i Gent om endast ett par veckor.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.