Mazda Cosmo L10A/L10B, 1967-1972.

40 år sedan Mazdas första Wankelmotor

För 40 år sedan tillverkade Mazda sin första Wankelmotor. I dag pryder den japanska biltillverkarens logotyp nästan två miljoner av dessa kolvlösa motorer.

Wankelmotorn arbetar utan cylinderbankar och kolvar, som konventionella motorer har. Den har i stället triangelformade rotorer som roterar inuti rotorhus. Inte så konstigt att Wankelmotorn ibland kallas rotationsmotor. En stor fördel med motorn är att cylindervolymen hålls nere vilket gör hela motorn väldigt kompakt. Nackdelen är att de har ganska hög bensinförbrukning.

Den 30 april i år var det 40 år sedan Mazda tillverkade sin första Wankelmotor. Sedan dess har det tillverkats ungefär 1 970 000 av dessa speciella motorer.

- Wankelmotorn är i dag en viktig symbol för Mazda, säger Hisakazu Imaki, president och CEO för Mazda Motor Corporation. Den utvecklades genom stora ansträngningar av våra tidigare ingenjörer och genom en företagskultur som gillar stora utmaningar. Wankelmotorn har visat sig vara en utmärkt och miljövänlig motor för vätgasdrift och redan körs ett antal bilar med denna motor i japansk trafik. Vi kommer att fortsätta våra stolta traditioner och utveckla Wankelmotorn vidare.

Mazda är idag ensamma om att serietillverka Wankelmotorn. Annat var det på 1950-talet. Då fanns det många biltillverkare som utvecklade motorn, men de hade problem med att få den att fungera tillfredsställande. Mazda var den enda tillverkaren som inte gav upp och det gav ju som bekant resultat.

Den 30 maj 1967, för exakt 40 år sedan idag, startade försäljningen av första bilen med Wankelmotor. Det var Mazda Cosmo Sport (bilden ovan) som hade en motor med dubbla rotorhus. Därefter följde bland annat Mazda Familia R100 1968, Mazda RX-3, Mazda RX-7 och nuvarande Mazda RX-8.

Teknikens Värld har kört RX-8 ett par gånger och bilen är en av våra klara testfavoriter.

- En varv- och sladdvillig bil, säger chefredaktör Daniel Frodin.

I Mazda RX-8 sitter senaste generationens Wankelmotor, kallad RENESIS. En motor utan turbo som ger 231 hästkrafter. Jämfört med tidigare generationer är den ännu mer kompakt och har lägre bensinförbrukning.

I dag fortsätter Mazda att utveckla sin Wankelmotor med miljön i fokus. Utvecklingen med vätgasdrift började redan 1991 och i början av 2006 såg Mazda RX-8 Hydrogen RE dagens ljus. En superhybrid har även visats upp, bland annat på Stockholms Bilsalong 2006. En Mazda 5 med vätgasmotor för både bensin- och vätgasdrift i kombination med en elmotor.

Nya generationen wankelmotor kallad RENESIS. Här ser man tydligt den triangelformade rotorn inuti sitt rotorhus.

Mazda RX-3, 1979.

Mazda RX-7, 1979.

Mazda RX-7, 1991.

Mazda RX-8, 2003.

Mazda RX-8 Hydrogen RE, 2006.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!