Det är Statoil som blandar i RME, rapsmetylester, i sin diesel som en åtgärd att minska användningen av fossila bränslen. Det mer miljövänliga bränslet, kallat Biodiesel 5, går att tanka i alla dieselbilar och kommer succesivt att ersätta den vanliga dieseln under hösten.
Tack vare de fem procenten RME kommer utsläppen av koldioxid att minskas med 115 000 ton. Det motsvarar koldioxidutsläpp från 40 000 genomsnittliga personbilar.
- Vi vill i framtiden få möjlighet att blanda i en betydligt större andel förnybara drivmedel i dieseln. Det skulle förenklas av att Sverige går över till den svavelfria europadieseln som säljs i större delen av Europa. Den svavelfria europadieseln ger dessutom tio procent lägre koldioxidutsläpp i produktionsledet jämfört med svensk diesel, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil.
Riksdagen beslutade i juni att tillåta inblandning av fem procent RME i den svenska dieseln.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.