Foto: James Lipman/SSC North America

533 km/h – SSC Tuatara krossade hastighetsrekordet

De senaste åren har världsrekordet pendlat mellan Koenigsegg och Bugatti. Nu har SSC North America gett sig in i leken och resultatet blev – en totalkross av de båda européerna.

När SSC North America 2011 för första gången visade modellen Tuatara sedan sa företaget att bilen är framtagen för att bli världens snabbaste produktionsbil. Då hade de bara ett år tidigare blivit av med världsrekordet när Bugatti Veyron SuperSport slog till med 431,072 km/h över två körningar (fram och tillbaka över samma vägsträcka, vilket är ett måste för att rekordet ska vara officiellt), dessförinnan var det SSC Ultimate Aero som var rekordhållare med 412,28 km/h.

Bugattis 431,072 km/h-rekord stod sig fram till den 4 november 2017 då Koenigsegg med Agera RS tog sig till en lång raksträcka på Highway 160 i Nevada, USA, och satte flertalet världsrekord. 447,19 km/h blev snittfarten över två körningar, och högsta noterade toppfarten åt ena hållet blev imponerande 457,94 km/h.

1 av 3 Foto: James Lipman/SSC North America
2 av 3 Foto: James Lipman/SSC North America
3 av 3 Foto: James Lipman/SSC North America

I fjol tog Bugatti tillbaka titeln med Veyrons efterträdare Chiron. På Volkswagens Ehra-Lessien-testbana nådde man 490,48 km/h och blev därmed första bil är nå över 300 mph (482,8 km/h).
Bugatti blev dock av med rekordet eftersom bilen var en prototyp och ingen serietillverkad bil.
Koenigsegg kvarstod som rekordhållare.

1 av 3 Foto: James Lipman/SSC North America
2 av 3 Foto: James Lipman/SSC North America
3 av 3 Foto: James Lipman/SSC North America

Men nu har alltså SSC North America gett sig in i leken igen. Deras Tuatara är färdigutvecklad och på samma väg som Koenigsegg använda för tre år sedan, Highway 160 i Nevada, nådde man den 10 oktober i år otroliga 508,73 km/h i snittfart över två stinter (fram och tillbaka). Därmed var man först över 500-strecket.
Kanske än mer imponerande är farten man nådde vid ena körningen åt ena hållet – 532,93 km/h (532,821 km/h står det i filmen, men har justerats i efterhand). Föraren Oliver Webb har därmed färdats snabbare än någon annan i en produktionsbil på allmän väg, och han menar att det hade kunnat gå ännu snabbare, bland annat väderförutsättningarna var inte de perfekta.

Dessutom slogs två andra världsrekord, nämligen snabbaste flygande ”milen” (mile) på allmän väg med 503,92 km/h och snabbaste flygande kilometern på allmän väg med 517,16 km/h.

Men… är SSC North Americas rekord ett officiellt rekord? SSC North America hävdar det, men det finns uppgifter som säger att körningen inte är giltig då bilmodellen Tuatara som användes inte är ”homologiserad för gatbruk”. Dock menar SSC att de levde upp till alla krav, och att officiella kontrollanter fanns på plats.
Vi vågar nog lova att sista ordet, från den ena eller andra sidan, ännu inte är sagt.

Vilka ska nu slå rekordet? Bugatti hävdar ju att de inte är ute efter topphastighetstitlar längre. Då återstår bara Koenigsegg och deras Jesko Absolut, som sägs vara god för över 500 km/h, samt amerikanska Hennessey som med Venom F5 vill åt den åtråvärda titeln.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr