Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo 4C blir lite tyngre men starkare

Att Alfa Romeo 8C Competizione ska få en lillebror i 4C har varit känt ett tag. Nu får vi lite bonusinformation när Fiats chefsingenjör väljer att berätta lite om hur produktionsbilen blir jämfört med konceptbilen.

Det är brittiska Top Gear som har träffat Fiat-gruppens chefsdesigner Mauro Pierallini för en pratstund. Samtalet ledde genast in på Alfa Romeo 4C, en bil som många ser fram emot då Alfa har lovat en sportvagn med gott om körglädje. Vi misstror inte italienarna den här gången med tanke på nedanstående.

 Alfa Romeo 4C, som blir något av en lillebror till sportiga glidarvagnen 8C Competizione, har visats upp som konceptbil under det gångna året – först i Genève i våras och därefter i Frankfurt i höstas. Bilen som visades upp på salongerna var i stort sett byggt uteslutande i kolfiber, från chassi till kaross. Tack vare materialet vägde konceptbilen inte mer än 850 kilo och med en motor på cirka 200 hästkrafter behöver vi knappast fråga oss om den är snabb.

 Men när det kommer till produktionsbilen, som än så länge är hyfsat långt ifrån lansering, blir det tyvärr inte så mycket kolfiber som i konceptbilen. Anledningen är som alltid – kolfiber är väldigt dyrt och skulle spräcka Alfa Romeos kalkyl om att kunna sälja 4C för under halvmiljonen.

 Chassikonstruktionen kommer fortfarande att innehålla mycket kolfiber men komponenter i fram- och bakvagn kommer att vara i aluminium. Karossen kommer inte att byggas i kolfiber utan i SMC som är en lättviktsvariant av glasfiberarmerad plast. Tyvärr gör materialbytet att vikten på bilen ökar till omkring 900 kilo, något som Alfa Romeo redan har en lösning på för att inte förlora prestanda. I 4C kommer man att trycka ned turbomotorn på 1,75 liter och 232 hästkrafter som i dag sitter i Giulietta Quadrifoglio Verde (prestandaversionen med en grön fyrklöver på bakluckan). Mauro Pierallini säger till Top Gear att de räknar med att Alfa Romeo 4C ska göra 0-100 km/h på ungefär 4,5 sekunder. Med andra ord kommer det säkerligen att bli en trevlig bil att ratta, nästan lika liten som en Lotus Elise, 900 kilo och en turbomotor med karaktär.

 Drivlinan kryddas med en dubbelkopplingslåda som kan växlas med paddlar bakom ratten.

 Det kommer förmodligen också att komma en värstingversion senare i modellens livscykel. Med runt 300 hästkrafter skulle 4C kunna skrämma slag på självaste Porsche Cayman.

 Mauro Pierallini nämner också att 4C inte kommer att tillverkas i någon begränsad upplaga. Enligt deras beräkningar ska det vara möjligt att sälja 18000 exemplar av bilen så det blir så många som ska tillverkas – minst. Räkna med att det sannolikt blir en taklös version också, precis så som 8C Competizione blev 8C Spider.

 En första prototyp beräknas vara redo för test sommaren 2012. Därefter dröjer det ungefär ett år innan Alfa Romeo 4C finns till försäljning. Enligt chefsingenjören lär den färdiga bilen vara väldigt lik konceptbilen, både interiört och exteriört, som vi ser på bilderna här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr