Alfa Romeo 4C Foto: Aldo Ferrero Photographer

Alfa Romeo 4C – superlätt med mittmotor på 270 hästar

Snart är det premiär för Alfa Romeo 4C men redan i dag kan vi vissa upp de första officiella bilderna. Utrustad med kolfiberchassi och många nya detaljer slår den bland annat Porsche 911 på fingrarna.

Nu är det inte långt kvar innan Alfa Romeos mittmotorsportbil 4C har premiär på årets Genèvesalong. Det var för snart två år sedan som Alfa visade upp 4C Concept. Bilen innebär ett helt nytt kapitel i företagets historia då man aldrig tidigare har byggt en mittmotorbil i större skala.

I dag går Alfa Romeo officiellt ut med bilder och bekräftar lite av tidigare rykten. Under huven hittar vi en 1,75 liter stor fyra med turbomatning. Sedan tidigare finns motorn med två olika effektutag, i dagens toppversion Giulietta QV är siffran 235 hästkrafter. I utgående 159, Brera och Spider 1750 TBi plockade man ut 197 hästkrafter. Hur många hästkrafter 4C får är fortfarande inte officiellt deklarerat men brittiska Autocar säger sig ha koll på saken. I basutförande handlar det om 240 hästkrafter och i Stradale-versionen blir det hela 270 hästkrafter. Inte så mycket tänker du, men då kan det vara bra att veta att hela chassit görs av kolfiberkompositer och att det tidigare uttalade vikt/effektförhållandet på 4 kilo per hästkraft kvarstår. Det räcker bland annat för att slå senaste Porsche 911 Carrera.

Alfa Romeo 4C är endast 118 centimeter hög, knappt fyra meter lång och hjulbasen kortare än 2,4 meter. Den siffra som sticker ut mest är bredden som uppges till två meter, det är exempelvis bredare än dagens Ferrari 458 Italia som förövrigt är både längre och högre.

Insidan blir spartansk med två rejält skålade sportstolar. På mittkonsolen hittar vi förutom en konventionell handbroms även tryckknappsreglagen till dubbelkopplingslådan TCT. Alfa Romeo MiTo och Giulietta är utrustade med det så kallade DNA-reglaget för inställning av bilens prestanda. Sedan tidigare har föraren kunnat välja mellan Dynamic, Natural och All Weather. Nyheten i 4C blir ett fjärde och nytt ”Race”-läge. Från Giulietta hämtas raden med vipparmar som styr ljusintällningar och låsning av dörrarna. Även designen på klimatanläggningen plockas från Giulietta. Officiell fakta om den mest uppseendeväckande detaljen i inredningen finns inte än men tack vare diverse källor kan Teknikens Värld berätta att instrumenten kommer utgöras av en skärm likt den i nyligen presenterade Corvette Stingray C7.

4C ska hjälpa Alfa Romeo att återvända till den amerikanska marknaden efter snart 20 års frånvaro. Bäst draghjälp får man där när cabrioletversionen lanseras nästa år.

Bilen kommer att byggas i Maseratis fabrik i Modena och börjar säljas 2013. Än finns det inga officiella priser men väntetiden lär bli allt annat än kort.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!