Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo avslutar 4C med specialversion

Få har koll på att Alfa Romeo 4C fortfarande är vid liv, och det är den. Men nu sjunger den italienska sportbilen med mittmotor på absolut sista versen. För att få till en fin sorti har 4C Spider 33 Stradale Tributo tagits fram.

På bilsalongen i Genève våren 2013 presenterade Alfa Romeo en liten sportbil med mittmotor och låg vikt. Marknadsintroduktionen av Alfa Romeo 4C, som modellen heter, inleddes mot slutet av samma år och året därpå var vi iväg och provkörde den. Marcus Engström var smått lyrisk vid hemkomst, och inte blev det mindre av den varan efter att 4C varit med i Teknikens Världs Bankalas 2014. ”Helt fantastisk!” löd omdömet i kortform. Du ser 4C-körningen på Bankalaset i filmen nedan.

Under 2015 påbörjades produktionen av en taklös 4C – 4C Spider. Den kom till Sverige samma år och kostade då rejäla 695 000 kronor, hela 235 000 kronor mer än coupéversionen.

För ett par år sedan försvann Alfa Romeo 4C från den europeiska marknaden. Ungefär samtidigt försvann coupéversionen från USA-marknaden, men Spider-versionen fick leva kvar och gör det än i dag. Men det är snart slut på det.

1 av 3 Foto: Alfa Romeo
2 av 3 Foto: Alfa Romeo
3 av 3 Foto: Alfa Romeo

I USA, där Alfa Romeo under många år inte fanns representerat men som ändrades i och med 4C-introduktionen, presenteras nu en specialversion som markerar slutet för modellen.  Efter 2020 kastar 4C in handduken helt.

Alfa Romeo 4C Spider 33 Stradale Tributo heter specialversionen som ska tillverkas i samma antal som siffran i modellbeteckningen – 33 stycken. Som inspirationskälla till denna modellversion har Alfa Romeo tittat bakåt i tiden, nämligen till 1967 års Alfa Romeo 33 Stradale som du ser på några av bilderna här. 33 Stradale var gatversionen av tävlingsbilen Tipo 33.

1 av 3 Foto: Alfa Romeo
2 av 3 Foto: Alfa Romeo
3 av 3 Foto: Alfa Romeo

4C Spider 33 Stradale Tributo är lackerad i en röd kulör vid namn Rosso Villa d'Este. Även hjulen har fått ett eget utseende där ”telefonfälgarna” har fått en guldgrå ytfinish.
Inuti utmärker sig specialversionen med stolar i kompositmaterial som har klätts med brunt läder och svart mocka. Framför passagerarsätet finns en dekorlist som tydligt visar att bilen man sitter i är en 33 Stradale Tributo, men är man ändå tveksam slår man ett öga på plaketten under handbromsspaken som inte bara visar modellversionen utan även vilken bil av de 33 tillverkade man sitter i.

1 av 4: Alfa Romeo 4C Spider 33 Stradale Tributo bredvid sin förebild Alfa Romeo 33 Stradale från 1967. Foto: Alfa Romeo
2 av 4: Alfa Romeo 4C Spider 33 Stradale Tributo bredvid sin förebild Alfa Romeo 33 Stradale från 1967. Foto: Alfa Romeo
3 av 4: Alfa Romeo 33 Stradale från 1967. Foto: Alfa Romeo
4 av 4: Alfa Romeo 33 Stradale från 1967. Foto: Alfa Romeo

Mittmonterade motorn har lämnats orörd. Det betyder samma 1,75 liter (1,74 liter om man ska vara petig, men Alfa Romeo klassar den som 1,75 liter) turbofyra på 240 hästkrafter och 350 newtonmeter som under 4C-modellens alla levnadsår. Den är kopplad till en sexväxlad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. Alfa Romeo i USA skriver att 0-60 mph (0-97 km/h) går på 4,1 sekunder, vilket är några tiondelar snabbare än tidigare års siffror. 0-100-siffran har hittills alltid varit 4,5 sekunder. Toppfarten är densamma som tidigare – 258 km/h.

Priset för 4C Spider 33 Stradale Tributo i USA börjar på motsvarande 665 000 kronor, exklusive diverse avgifter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!