Alfa Romeo berättar mer om Giulia Quadrifoglio

Det har varit halvtyst ett tag, men nu har Alfa Romeo vaknat till liv igen, lagom till bilsalongen i Frankfurt där de ska visa upp Giulia Quadrifoglio för resten av världen.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Det var kvällen den 24 juni i år som du, jag och alla andra (nästan) satt med spänd förväntan framför datorn. Det var kvällen då Alfa Romeos 159-efterträdare Giulia hade premiär i företagets hemstad Milano. Teknikens Värld var på plats för att bevittna avtäckandet och för att kika på bilen.

Tråkigt nog var Alfa Romeo lite halvhemliga då, och har så varit sedan dess. Inte många bilder har de delat med sig av, och ärligt talat inte speciellt mycket i faktaväg heller. De har visat upp och berättat om toppversionen Giulia Quadrifoglio, som tydligen heter så och inte Giulia Quadrifoglio Verde, men övriga kommande modellversioner är det fortfarande tyst om.

Men nu nalkas den publika världspremiären som äger rum nere i Frankfurt nästa vecka, och för att skruva upp temperaturen inför avtäckning nummer två har man släppt en film där de berättar om hur de tyckt och tänkt om formerna. Den filmen ser du ovan.

Som du märker är det återigen bara Giulia i Quadrifoglio-utförande som är på tapeten.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio är alltså toppversionen av 159-efterträdaren. Den har en V6 på 3,0 liter som levererar 510 hästkrafter. Maskinen är framtagen med hjälp av kunskap från Ferraris ingenjörer. Alfa Romeo har avslöjat 0-100-siffran – 3,9 sekunder – men inte toppfarten. Dock finns det en obekräftad uppgift om att 321 km/h kan nås i den nya italienaren. En annan obekräftad uppgift är att Giulia Quadrifoglio är oerhört snabb runt Nürburgring. Den ska ha tagit sig det drygt två mil långa varvet på 7 minuter och 43 sekunder. Om siffran är korrekt betyder det att Giulia Quadrifoglio är snabbare än supersportbilar som Ferrari 599 GTB Fiorano, Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera, Mercedes SLS AMG och förra generationens Audi R8 V10. Smått otroligt för en bakhjulsdriven sedanbil på 1 500 kilo.

Kika nu på filmen ovan, där får vi bland annat ta del av Alfa Romeos bästa officiella bild av interiören där en läder- och Alcantara-klädd sportratt är placerad framför två markerade rundlar som i sin tur underbygger den välvda del av instrumentbrädan som även huserar den snyggt integrerade infotainmentskärmen. Hann du inte med att pausa i filmen så finns bilden att betrakta i lugn och ro nedan.

Nästa vecka har vi förhoppningsvis mer att bjuda på i form av fakta och bilder.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!