Foto: Aldo Ferraro / Alfa Romeo

Alfa Romeo Giulia GTA slutsåld

Har du ännu inte lagt vantarna på en är det nu kört – du får stå ditt kast att du var sävlig i jakten på en Alfa Romeo Giulia GTA eller Giulia GTAm.

”Snart gasar sig Alfan vilt ur kurvorna, med en liten viftning på svansen, stormar mot nästa sväng, skalar av farten med en tung inbromsning som får kroppen att hänga i sexpunktsbältet, styr in mot apex och gasar sig ur igen. Här är den som en hundvalp, glad och ivrig att få leka med husse.”

Ovanstående ord är Daniel Östlunds, författade efter att ha rattat Alfa Romeo Giulia GTAm, alltså GTA utan baksäte, på bana strax söder om Alperna, mellan Milano och Turin.
Han är en av relativt få som har fått kliva ned i förarstolen på denna extravaganta Giulia som nu plockas bort ur utbudet. Alfa Romeo meddelar nämligen att alla exemplar av båda versionerna, GTA och GTAm, är slutsålda. Totalt 500 bilar blev det, precis som planerat.

Teknikens Världs Daniel Östlund tycker inte att valet mellan Giulia GTA (höger) och Giulia GTAm (vänster) är helt lätt... men till sist är det GTAm som väger aningen tyngre, trots att den är aningen lättare. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Giulia GTA togs fram för att utgöra något alldeles extra under Alfa Romeos 110:e år som biltillverkare, vilket var i fjol. Det där extra är bland annat att att 2,9-liters V6-maskinen från Giulia Quadrifoglio, som har 510 hästkrafter, är uppumpad till 540 hästkrafter vilket gör Giulia GTA till starkaste Alfa Romeo-modellen genom tiderna. En annan detalj är nytt avgassystem från Akrapovic som inte enbart hjälper till att höja effektsiffran utan också intensifierar den ljudkuliss som omgivningen bjuds på. GTA innebär också en viktminskning med ungefär 100 kilo jämfört med Giulia Quadrifoglio.
GTA-versionen gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder, GTAm på 3,6 sekunder. Toppfart 300 km/h oavsett version.

M:et i GTAm står för modificata, således är hela beteckningen en nedkortning av vackra Gran Turismo Alleggerita modificata. På svenska låter det inte lika läckert; modifierad lättvikts-Gran Turismo.

Alfa Romeo Giulia GTA när det begav sig 1965. Foto: Daniel Östlund / Teknikens Värld

Det är dock inte första gången som Giulia GTA pryder en Alfa Romeo, men det var bra länge sedan. Förra gången var 1965 då tävlingsavdelningen Autodelta byggde en homologeringsversion av Giulia Sprint GT.

När det blir en ny (Giulia) GTA återstår att se, det enda vi vet nu är att samtliga 500 exemplar är ute hos 500 glada bilägare som var och en har lagt ut 1,925 miljoner kronor för GTA-versionen  och två miljoner jämnt för GTAm-versionen.

Arrivederci, Alfa Romeo Giulia GTA!

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!