Foto: AJG FILMPRODUCTIONS

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio – nya fakta, bilder, film och pris

Det är först nu, i samband med bilsalongen i Frankfurt, som Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio har publik världspremiär. Här är senaste informationen och bilderna.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

I juni var det stor premiär för Giulia Quadrifoglio, toppversionen av Alfa Romeos ersättare till 159-modellen. Teknikens Världs Marcus Engström var på plats i Milano för att bevittna avtäckningen, men speciellt givande var det inte eftersom Alfa Romeo knappt gav någon information om bilen, som man inte ens fick ta på, än mindre öppna dörrarna på för att kika in.

Alfa Romeo har hållit inne med informationen tills nu när Giulia Quadrifoglio har publik världspremiär på bilsalongen i Frankfurt. Några extra bilder har också tillkommit, men än kan de sugna inte frossa fullt ut i modellen.

I montern i Frankfurt står Giulia Quadrifoglio i fem olika karosskulörer: Competizione Red, Trofeo White, Vulcano Black, Vesuvio Grey och Montecarlo Blue. Två av dessa ser vi på bild här i dag, nämligen de två förstnämnda. Oavsett färg är det endast en modellversion som presenteras, prestandaversionen Quadrifoglio med en V6-motor på 2,9 liter (tidigare uppgift sa 3,0 liter) som är utvecklad ”med inspiration och erfarenhet” från Ferrari. Maskinen lämnar ifrån sig 510 hästkrafter och 600 newtonmeter. 0-100 km/h avverkas på 3,9 sekunder och toppfarten ligger på 307 km/h (sägs dock ha klockats för 321 km/h). Eftersom Alfa Romeo i dag avslöjar att Giulia kommer att erbjudas med både bakhjuls- och fyrhjulsdrift vet vi inte om accelerationstiden som uppges är för den fyrhjulsdrivna varianten.

198 gram koldioxid släpper V6:an på 510 hästkrafter ut per kilometer. En snabb uträkning ger oss alltså en förbrukning vid blandad körning på 0,85 liter per mil. Det är i samma region som Mercedes-AMG C 63 S ligger, även den en prestandabil med 510 hästkrafter men hämtade från åtta cylindrar.

Med låg vikt, perfekt balans (50/50), hög vridstyvhet och tourque vectoring-teknik som konstant portionerar krafterna till hjulen beroende på körsituation lär Giulia Quadrifoglio vara snabb även när det svänger. En uppgift från i somras hävdade att Giulia Quadrifoglio klarade ett varv runt erkänt tuffa Nürburgring på 7 minuter och 43 sekunder. Det stämmer inte. Enligt Alfa Romeo är tiden runt Nordslingan 7 minuter och 39 sekunder. Det är hela 13 sekunder snabbare än BMW M4 Coupé. Det är också snabbare än exempelvis Audi R8 V10 (förra generationen, Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera, Ferrari 599 GTB Fiorano och Chevrolet Corvette ZR1. Alfa Romeos tid är med andra ord inget annat än imponerande.

Vi vet dock inte om det var med bakhjuls- eller fyrhjulsdrift som rekordtiden sattes.

Accelerationstider och varvtider på Nürburgring i all ära, men det är en helt annan siffra som får oss att spärra upp ögonen. Italienarna säger nämligen att Giulia Quadrifoglio är designad för att ha en bromssträcka från 100 km/h till stillastående som är under 32 meter. Om det stämmer är det nästan än mer imponerande än tiden runt Ringen. I dag är 35-36 meters bromssträcka ett ganska bra resultat, kommer bilen ned mot 34 meter är det väldigt bra. Men under 32 meter, det vore fantastiskt och något som vi kommer att ta en närmare titt på i vårt kommande test av Giulia Quadrifoglio. Det ska dock tilläggas att det är kolfiberkeramiska bromsskivor på bilen.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio har en torrvikt på 1 524 kilo vilket innebär att varje hästkraft har mindre än tre kilo att bära på. Vikten har kunnat hållas nere tack vare stora portioner aluminium, aluminiumkompositer, plast och kolfiber i konstruktionen. Till och med i sätena har Alfa Romeo sparat in på kilona genom att använda sig av kolfiberramar.

Exakt prislapp uppger inte Alfa Romeo för tillfället. Däremot meddelar de att Giulia Quadrifoglio kommer att kosta under 700 000 kronor. Det kan jämföras med 431 hästkrafter starka BMW M3 Sedan som kostar från 691 000 kronor och 510 hästkrafter starka Mercedes-AMG C 63 S som kostar från 772 900 kronor.

Svensk försäljningspremiär är det under första kvartalet 2016 men redan nu kan man anmäla sitt intresse vilket innebär att man då får chans på ett specialerbjudande om en speciell prestandautgåva av Giulia Quadrifoglio.

Uppgifter och information om övriga, mindre effektstinna modellversioner bjuds vi ännu inte på.

Här kan du läsa mer om Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!