Alfa Romeo Giulia – tre snabba från provkörningen

Erik Wedberg är iväg och kör modellen som ska få Alfa Romeo på fötter igen. Har Giulia vad som behövs för att klara av att dra det tunga lasset? Vi ringer till Erik och checkar läget.

Tjena Erik, du är i Alfa-land runt Milano och kör nya Giulia. Första intrycket?

– Snygg bil, bra proportioner. Värdig uppföljande till 159:an.

Mer direktstyrd än någon annan standardbil.

Körmässigt måste den bjuda på något extravagant för att lyckas i den tokhårda konkurrensen i klassen. Gör den det?

– Bensinaren med sina 200 hästkrafter är rapp och låter finfint, dieseln med sina 180 hästkrafter är nästan lika snabb.

– Styrningen är det som står ut mest. Det är samma styrutväxling i standardbilarna som på QV-modellen med 510 hästkrafter. Extremt direktstyrd, finns ingen annan bil som är i närheten av Giulian på den punkten. Man skulle kunna misstänka att styrningen känns nervös i högre farter, men så är det inte. Det fungerar bra oavsett hastighet.

Låter inte alls tokigt. När kommer den till Svea rike och till vilket pris?

– Under sensommaren kommer den hit. 180-hästaren med automatlåda lär bli favoriten hos köparna. Men jag anser den vara lite för dyr. 355 000 kronor är nästan tio tusen mer än för motsvarande BMW 320d med automatlåda, och då får du ändå tio hästkrafter extra, även om effekt inte är allt. Ska Alfa Romeo slå sig in i klassen på allvar skulle priset behöva vara lägre.

Så får I ikke mere for den 25-øre.

Fast mer får ni, dock inte här utan i tidningen där det berättas mycket mer.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr