080125-alfa-cadillactekn

Alfa Romeo lånar teknik av Cadillac

Framöver ska nästan alla modeller från Alfa Romeo bli bakhjulsdrivna. Alfa har dock inte resurser att själva utveckla en ny plattform och vänder sig därför till Cadillac för assistans.

För att på allvar kunna mäta sig med de tyska premiumtillverkarna räcker det inte att, som i Alfa Romeos fall bara erbjuda fram- och fyrhjulsdrivna bilar. Den sportiga image som Alfa Romeo hänvisar till kräver bakhjulsdrift. Företagets skrala finanser tillåter emellertid inte stora utsvävningar som utvecklandet av en bakhjulsdriven plattform skulle innebära. Lösningen är att helt enkelt köpa en passande plattform från någon av kollegorna inom bilindustrin. Får man tro tyska Autobild är det just vad Alfa Romeo tänker göra.

Då återstår frågan från vem man ska låna plattformen. Det har tidigare trotts att den bakhjulsdrivna plattformen skulle hämtas Jaguar, vilket vi skrev om strax före jul. Det förhandlades även med Mercedes-Benz, men uppenbarligen har dessa förhandlingar strandat. Inför Alfa Romeos nylansering på den amerikanska marknaden ska Cadillacs Sigma-plattform användas, vilken i grunden är densamma som förra generationens Cadillac CTS bygger på.

Enligt Autobild ska alla modeller över 147 så småningom bli bakhjulsdrivna i standardutförande. Det rapporteras att även Alfa Romeos systerföretag Maserati kan komma att använda sig av plattformen från Cadillac. Sigma-plattformen uppges bli grunden för en ny 2+2 coupé, en roadster och en ny sedan storlek mindre.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!