090706-alfa-milano-avslöj

Alfa Romeo Milano avslöjad!

En skakig mobilkamera väcker sannolikt arga känslor hos Alfa Romeo just nu. En anonym person har nämligen lyckats fånga Alfa Romeo Milano på bild inne på fabriken. Härmed är arvtagaren till Alfa Romeo 147 avslöjad.

Det ska väl egentligen inte vara möjligt, men någon har lyckats smuggla in en mobilkamera i fabriken där de första exemplaren av Alfa Romeo Milano sätts ihop. Samma person lyckades, lika osannolikt, ta en hel serie bilder och sedan vandra därifrån med de mycket hemliga bilderna i fickan. Naturligtvis har dessa bilder letat sig ut på internet, via Facebook.

Det är minst sagt dags för en efterföljare till 147. Golf-klassutmanaren 147 har hängt med ända sedan år 2000 och är redo för avlösning. Efterträdaren har dock stora skor att fylla. 147 har varit en framgångsrik bil som inte minst utsågs till årets bil i Europa 2001. 147 lanserades på 2000 års bilsalong i Turin som efterträdare till tvillingmodellerna 145 och 146. Rent tekniskt hämtade 147 mycket från den större 156-modellen.

Nya Milano är den andra modellen som kommer från det ”nya” Alfa Romeo. De gamla sifferbeteckningarna är på utdöende och formspråket är starkt influerat av läckra 8C Competizione. Alfa Romeo MiTo, som nyligen har kommit till Sverige, var den första modellen med den nya Alfa-identiteten. Signifikativt för det nya Alfa är den kraftigt markerade grillen, uppdragna främre strålkastare och böljande linjer. Däremot får nya Milano inte runda baklampor som sitt mindre syskon MiTo. På de skakiga interiörbilderna ser vi en instrumentering som är omisskännligt italiensk. Vi känner särskilt igen de två djupa instrumentrundlarna som ser ut att ha fått en stor grafisk display insprängd mellan sig.

Även om designen är helt ny går det att se släktskapet med 147. Från A-stolpen och bakåt är linjespelet i mångt och mycket detsamma. Även Milano döljer sina bakre dörrhandtag, vilket den för övrigt gör något bättre än sin föregångare.

Tekniska uppgifter lyser än så länge med sin frånvaro. Men under huven kan vi förmodligen vänta oss samma bensin- och dieselmotorer som Fiat Bravo i dag körs med. Det betyder två bensinare på 1,4 liter med effekt på 120 respektive 150 hästkrafter samt en 1,6-litersdiesel på 105 hästkrafter och en 1,9-litersdiesel på 120 hästkrafter. En snabb och sportig GTA-version lär också dyka upp. Även chassimässigt blir Milano Fiat-inspirerad då den väntas bygga på samma plattform som både Fiat Bravo och Lancia Delta redan använder sig av.

Den officiella världspremiären för nya Milano är schemalagd till den internationella bilsalongen i Frankfurt i september. Försäljningen drar igång sent i år eller tidigt nästa år.

Extern länk

Ta en tur till Facebook för att se alla bilderna

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!