090224-mito-gta-officiell

Alfa Romeo MiTo GTA officiell

Nu visar Alfa Romeo äntligen den heta GTA-versionen av deras minsting MiTo. På Genèvesalongen kommer vi att få se en MiTo med inte mindre än 240 hästkrafter, samtidigt som vikten har sänkts betydligt.

Alfa Romeo MiTo GTA ser ut att kunna bli en av Genèvesalongens stora höjdpunkter. Förväntningarna på den lilla racer-Alfan har varit stora, och när vi nu har nåtts av de första bilderna och tekniska detaljerna ser det ut som att den kommer att leva upp till dem. På pappret verkar det som att Alfa Romeo har gjort allt rätt – stort fokus har lagts på viktsänkande åtgärder, samtidigt som effekten har höjts markant.

Förutom att sänka vikten har Alfa Romeo även försökt att sänka tyngdpunkten. Därför är bland annat takspoilern, taket och ytterbackspeglarna tillverkade i kolfiber. Alfa vill ännu inte släppa några exakta uppgifter om hur mycket lättare MiTo GTA är jämfört med vanliga MiTo, men de utlovar ett ”extraordinärt” vikt/effekt-förhållande. Det är dock inte bara den förmodat låga vikten som bidrar till det. Även om det inte är någon stor V6-motor Alfa har klämt ner i lilla MiTo så har de lyckats få till en ansenlig mängd hästkrafter. Den lilla 1,75-liter turbomotorn kramar ur sig hela 240 hästkrafter. Det är Fiat Powertrain Technologies som har stått för utvecklingen av motorn. Fiats motoravdelning har proppat motorn full med ny teknik som ska höja effekten samtidigt som förbrukningen hålls nere. Direktinsprutning, dubbel variabel ventilstyrning, ett nytt turboaggregat och ny motorstyrning ska göra att motorn levererar prestanda som kan jämföras med en trelitersmotor.

Utvändigt märks MiTo GTA framförallt på den synnerligen bredkäftade fronten. Enligt Alfa är de stora luftintagen nödvändiga för att motorn ska få den luft den behöver. Därtill har Alfa-märket flyttats upp ovanför grillen och strålkastarglasen har fått svarta inramningar. På motorhuven märks även en karossflik som ska optimera luftflödet över vindrutan och vindrutetorkarna. Baktill syns en maffig diffuser med två stora utblås i mitten. 

För att få ner de 240 hästkrafterna i backen har bilen försetts med speciellt framtagna däck som sitter på smidda 19-tums aluminiumfälgar. Fälgarnas design ska släppa in så mycket luft som möjligt till bromsarna. Bromsarna som har tagits fram i samarbete med Brembo är dubbelgjutna och består av både gjutjärn och aluminium. Jämfört med vanliga bromsskivor ska vikten vara 15-20 procent lägre. Chassit har styvats upp rejält och även sänkts med 20 millimeter. Styrningen har blivit mer direkt. Motorns karaktär, styrningen och chassits uppträdande kan ställas in i olika lägen via Alfas D.N.A-system. Tre olika lägen kan väljas: Dynamic, Normal och All Weather när underlaget är halt.

Även i interiören skiljer sig MiTo GTA från sitt vanliga syskon. Det är tydligt att Alfa förväntar sig att kunderna ska ta sin bil till banan då och då. Två sportstolar med fyrpunktsbälten kramar om de åkande och bakom dessa finns speciella fack för hjälmar och brandsläckare. Fyrpunktsbälten, såväl som lastnätet som håller koll på eventuellt bagage, är fästa i den bakre störtbågen. Efter vad Alfa kallar en ”ergonomisk studie” har ratten fått en ny form som ska ge optimalt grepp.

Läs mer

Provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!