090105-saab-hirsch-hjort Foto: patrik.lindgren@teknikensvarld.se.076-1453001

Älgarna demonstrerar

I Teknikens Värld nummer 2/2009 har det smugit in sig ett förargligt sakfel i provkörningen av Saab 9-5 1,9 TiD Hirsch Performance.

Hirschs logotyp beskrivs i texten som en älgsymbol, men i själva verket föreställer loggan ett hjorthuvud. Vi beklagar det inträffade. Som ren parantes kan det tilläggas att skribenten och tillika chefredaktören, nyligen avlade jägarexamen vilket i kombination med misstaget har väckt viss munterhet på redaktionen.

Hirsch, Saab, hjort? Va?!

Det hela började 1967 med att Georg Hirsch tog över Saab-försäljningen i St. Gallen (stad i nordöstra Schweiz). Under senare delen av 1980-talet började man under namnet Carline AG att tillverka tillbehör och stylingprodukter. 1993 döptes företaget om till Hirsch Performance AG. 2002 blev Hirsch Saabs officiella ”hustrimmare” vilket bland annat innebär att Saabs garantiåtaganden även gäller för bilar med Hirschs trimsatser. Till skillnad från exempelvis AMG (Mercedes), M (BMW) och quattro GmbH (Audi) ägs inte Hirsch av Saab. Familjen Hirschs (företaget leds numera av René Hirsch) bilintresse inskränker sig dock inte bara till Trollhätteföretaget, man stoltserar även med att vara St. Gallens enda Lamborghini-återförsäljare. Och hur var det nu med hjorten? Enkelt. Hirsch är tyska för hjort, därav företagets logotyp.

Läs mer

Äldre test

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!