Alliansen gör helt om i trängselskattefrågan

Stockholmarna röstade för trängselskatt men kranskommunerna röstade nej. Totalt sett blev det nej och de borgerliga hade innan valet lovat att följa samtliga kommuners röster. Nu gör de dock helt om och meddelar att trängselskatten kommer att återinföras.

Det är precis som efter förra valet kan man tycka. Då lovade dåvarande oppositionsborgarrådet Annika Billström (s) att inga trängselavgifter skulle införas alls. Men när de rödgröna kom till makten fick Stockholm ändå trängselskatt.

Allians för Sverige, som de borgerliga samarbetspartierna kallar sig, lovade innan valet att lyssna till såväl Stockholms röster som kranskommunernas röster. När alla röster räknats hade Stockholms stad röstat Ja men samtliga 14 kranskommuner som också fått rösta hade sagt nej. Med alla 15 kommuners röster hopslagna var 60 procent emot trängselskatter och att döma av det resultatet skulle vi inte få några trängselskatter.

Nu har dock den tillträdande regeringen med moderaten Fredrik Reinfeldt i spetsen gjort helt om i frågan och skriver på Dagens Nyheters debattsida att det visst kommer att bli trängselskatter/avgifter.

När skatten återinförs kommer man att använda sig av en modell som redan använts i norska Bergen. Där hade man en tidsbestämd trängselskatt under fem år där intäkterna samlades i en fond. När projektet var avslutat finansierade pengarna från fonden en ny ringled runt staden.

Det är så de borgerliga vill göra nu, trängselskatten ska finansiera den så kallade ”Förbifart Stockholm” och samtidigt har de planer på att skrota den planerade ”Citybanan”, en utbyggnad av pendeltågslinjerna som skulle gå under Stockholm och ha tre hållplatser.

Centerpartiledaren Maud Olofsson är nöjd med Alliansens beslut och tror inte att stockholmarna kommer protestera.

– Jag tror att stockholmarna är beredda att betala trängselavgifter om man ser att man får någonting för dem. Att pengarna inte går till statens svarta hål utan till Stockholmarna själva, säger hon till TV4.

Tillträdande statsministern Fredrik Reinfeldt är dock mer försiktig med sina ord.

– Detta är ett så tydligt besked som kan ges. Vi markerar att eventuella avgifter ska finansiera Förbifart Stocholm, säger han till TT.

Fakta

En statligt utsedd förhandlingsman prövar förutsättningarna för en tillfällig avgift/skatt. Denne samlar Stockholms stad, landstinget, länets kommunförbund och berörda myndigheter kring en trafiklösning.

Vägavgifter/trängselskatter delfinansierar en snabb utbyggnad av Förbifart Stockholm - en trafikled i nord-sydlig riktning som leder trafiken förbi i stället för igenom Stockholm. Projektkostnad cirka 20 miljarder kronor.

Planerna på den sex kilometer långa pendeltågstunneln Citybanan genom centrala Stockholm, för cirka 13,5 miljarder kronor, skrotas. Möjligheten för utvidgade tågspår på markplan undersöks.

Grundlagsutredningen prövar de lagliga möjligheterna att tillåta regionala eller kommunala avgifter för att finansiera investeringar i kollektivtrafik och vägnät. På så sätt lyfts frågan från riksdagen till kommunerna då beslut om skatter måste fattas av riksdagen

Källa: DN Debatt

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!