Den typiske tjänstebilsföraren bor i Stockholms eller Västra Götalands län där 30 respektive 20,4 procent av Sveriges tjänstebilar finns registrerade. Under 2011 fick han eller hon 15 272 nya tjänstebilskompisar vilket är en ökning med 4,6 procent jämfört med året innan.
En tredjedel av alla nya tjänstebilar är en Volvo, men luckan som börjar uppstå efter Saab har fyllts av främst Volkswagen som ökade med nära en fjärdedel upp till en marknadsandel på 14,7 procent.
–Tumskruvarna håller på att dras åt. Konkurrenterna har varit mycket bättre på att ta den kaka som Saab lämnade efter sig. Det kommer också flera nya aktörer med prisvärda, säkra och driftsäkra i rätt segment, säger Ynnors vd Ronny Svensson i ett pressmeddelande.
Antalet bilar med utsläpp under 120 gram koldioxid har ökat med 6,6 procent och nu för tiden är 27 procent av tjänstebilsmarknaden så kallade miljöbilar. Men Ronny Svensson varnar för att regeringens saktfärdighet med att ge besked om kommande miljöbilsregler kan komma att sätta käppar i hjulet för bilar med låga utsläpp.
– Andelen av dessa bilar minskar nu när rabatterna på etanol- och elhybrider slopas. Efter 2013 försvinner ännu fler när el- och gasbilar blir av med sina förmåner. Företagen styr i stället sina inköp till bränslesnåla bensin- och dieselbilar.
De topp tio mest sålda tjänstebilarna 2011 (2010):
1) Volvo, 75 713 (71 993)
Marknadsandel 32,65 procent (32,45 procent)
2) Volkswagen, 34 092 (26 361)
Marknadsandel 14,70 procent (11,88 procent)
3) Audi, 26 944 (25 010)
Marknadsandel 11,62 procent (11,27 procent)
4) BMW 20 705 (18 100)
Marknadsandel 8,93 procent (8,16 procent)
5) Saab 16 122 (25 707)
Marknadsandel 6,95 procent (11,59 procent)
6) Ford 8 883 (8 474)
Marknadsandel 3,83 procent (3,82 procent)
7) Toyota 9 203 (9 717)
Marknadsandel 3,97 procent (4,38 procent)
8) Mercedes 6 064 (5 315)
Marknadsandel 2,61 procent (2,40 procent)
9) Skoda 4 604 (2 970)
Marknadsandel 1,99 procent (1,34 procent)
10) Peugeot 2 874 (3 031)
Marknadsandel 1,24 procent (1,37 procent)
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.