100712-alpina-b5-biturbo

Alpina B5 Biturbo – i väntan på M5

Ingen vet hur lång tid BMW kan ta på sig att få till en M-version av nya 5-serien så den som har bråttom får vända sig till Alpina. Tur då att Alpinas värstingfemma B5 Biturbo är något i hästväg.

 Den självständiga, men ändå BMW-knutna, biltillverkaren Alpina brukar vara snabba med att lansera sina tolkningar av BMW:s senaste modeller. Så även denna gång. Nya BMW 5-serie har inte hunnit finnas på marknaden särskilt länge men Alpina har redan lanserat sin M5-utmanare B5 Biturbo, baserad på 5-serien som internt kallas F10.

Alpina har genom åren undvikit att använda sig av samma drivlinor som originalbilarna från BMW men den senaste modellen frångår traditionerna. Vi vet förstås ännu inte med säkerhet vilken motor som sätts i kommande BMW M5 men alla förhandstipps pekar på samma motor som sitter i Alpina B5 Biturbo, det vill säga 4,4-liters V8-motorn med dubbelturbo. Alpina gör det enkelt för sig och använder motorn i samma skick som när den sitter i 7-seriebaserade B7 Biturbo. Specialsmidda kolvar, specialutvecklade turboaggregat med ett laddtryck på en (1) bar samt specialbyggd intercooler med extra korta insugskanaler ger en total effekt på 507 hästkrafter vid 5 500 r/min och 700 newtonmeter mellan 3 000 och 4 750 r/min. 0-100 km/h går på imponerande 4,7 sekunder och toppfarten är satt till 307 km/h. Inte lika imponerande är förbrukningen som landar på 1,08 l/mil och ett koldioxidutsläpp på 252 g/km, Alpina menar dock att det är klassledande. När det gäller transmissionen har Alpina valt att gå en annan väg en den BMW väntas gå med nya M5. Växellådan är en åttastegad variant från ZF för att växla silkeslent i automatläget men när föraren så vill – stenhårt och effektivt.

Alpinas utmärkande drag i djungeln av företag som modifierar tyska premiumbilar är att de bygger bilar som kan gå ruskigt fort men ändå fungerar som komfortabla vardagsbilar. I B5 Biturbo säkerställs detta genom de elektroniskt inställbara stötdämparna (Variable Damper Control) som låter föraren välja mellan inställningarna Normal, Comfort, Sport och Sport+. Ett talande exempel på Alpina-bilarnas inriktning på användbarhet är att den bakre diffusorn kan väljas bort och ge plats för en dragkrok.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!