Alpina D5 S – dieselkraft och fyrhjulskrafs

Nu släpper Alpina sin tredje dieseldrivna generation baserad på BMW 5-serie. Med fyrhjulsdrift och massivt vridmoment blir bilen, som finns både som sedan och kombi, riktigt rapp.

BMW-förädlarna Alpina har redan satt tänderna i nya generationen 5-serie (sedanen G30 och kombin G31) vilket har resulterat i Alpina B5. Bensindriven så klart, med BMW:s V8 på 4,4 liter under huven men med diverse Alpina-justeringar som gör att den levererar 608 hästkrafter och 800 newtonmeter.

Nu presenterar Alpina dieselvarianten som heter D5 S och finns både som Sedan och Touring. Båda med fyrhjulsdrift. Det är tredje gången som företaget bygger en dieselmodell baserad på 5-serie. Första gången var 1999 då Alpina D10 Biturbo kom.

Alpina D5 S har en rak dieselsexa på tre liter som leverar 388 hästkrafter mellan 4 000 och 5 000 r/min samt massiva 800 newtonmeter mellan 1 750 och 2 650 r/min. Sedanmodellen avverkar 0-100 km/h på 4,4 sekunder, 0-200 km/h på 17,0 sekunder och toppfarten ligger på 286 km/h. Det kan jämföras med BMW:s motsvarande modell M550d xDrive som har fyra turboaggregat, 400 hästkrafter och 760 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder även den.

Alpina D5 S Touring är något sävligare än sitt sedansyskon men ändå kvick. 0-100 km/h på 4,6 sekunder och toppfart på 283 km/h. Accelerationssiffran är än en gång densamma som för BMW:s M550d xDrive i Touring-utförande.

Alpina avtäcker D5 S vid bilsalongen i Frankfurt nästa vecka. Försäljningen är redan påbörjad. Leverans till kund påbörjas först i början av nästa år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!