Amerikanska forskare går emot VTI

Forskare vid Berkeleyuniversitetet i Kalifornien har jämfört trafikolyckor innan och efter att mobiltelefoner förbjöds i bilar. Resultatet går tvärt emot VTI:s nyligen släppta rapport.

Efter att mobilförbudet i Kalifornien trädde i kraft 2008 dödades 22 procent färre människor i trafiken, visar en undersökning som trafiksäkerhetsmyndigheten OTS beställt av forskare vid Berkleyuniversitetet. Där jämförde man antalet trafikolyckor två år före mobilförbudet och två år efter att förbud mot mobiltelefon bakom ratten trätt i kraft.

 Sett till antalet olyckor i trafiken sjönk motsvarande siffra med 47 procent under den aktuella perioden. Antalet skadade i trafiken minskade med hälften, prick 50 procent.

 – De här resultaten antyder att lagen som förbjöd handhållna mobiltelefoner under körning har haft en positiv inverkan till att minska trafikdöda och skadade, säger SafeTREC-chefen vid Berkeley David Ragland i ett pressmeddelande.

 Resultaten gå tvärs emot vad Väg- och transportforskningsinstitutet kom fram till i deras nyligen släppta rapport i ämnet. 

 –Vi har inte kunnat se att det blir säkrare bara för att man har krav på handsfree. Vi säger inte att det är ofarligt, men en lag hjälper inte av problemet. Lagstifting är bra men det har inte långvarig effekt och dessutom är det svårt för polisen att övervaka. Ren övervakning minskar inte det farliga beteendet, sa forskaren Katja Kircher vid VTI som står bakom rapporten då.

 Enligt VTI går det inte att fastställa att det verkligen är mobiltelefonprat som gör bilisten farlig. Teknikens Värld har sökt Katja Kircher angående den nya Berkeley-rapporten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!