080310-amg-dieselhybrid

AMG funderar på hybridmotor med prestanda

AMG-chefen Volker Mornhinweg har på Genèvesalongen så smått avslöjat att AMG planerar att utveckla en hybridmotor som ska ta plats under huven på Mercedes prestandabilar.

AMG har redan hunnit långt i utvecklingen av en V8-diesel. Denna motor ska inte enbart ge AMG-bilarna en mer snål bränslekultur, den ska även kunna överskugga bensinmotorerna vad gäller vridmoment. Hästkraftsantalet har nu mer eller mindre nått sin höjd enligt många. SL 63 AMG har till exempel 525 hästkrafter och konkurrenten Audi RS6 har hela 580 hästkrafter (officiellt). AMG ser i stället chansen att dra nytta av vridmomentet i dieselmotorerna.

Dieselmotorer i all ära, men AMG siktar ännu högre i form av en hybridmotor – diesel- och elmotor på en och samma gång. Detta ger inte bara ännu högre vridmoment, utan också snålare och miljövänligare gång. Som exempel kan man ta Mercedes GLK BlueTec Hybrid som har 224 hästkrafter men enorma 560 newtonmeter. Det mest imponerande är att motorn är fyrcylindrig.

Tänk dig då en AMG-preparerad V8-dieselhybrid med massor av vrid. Snål, miljövänlig men samtidigt som gjord för buskörning.

Uppgifterna kommer från holländska Autogespot som ivrigt lyssnade till varje ord från AMG-chefen Volker Mornhinweg på Genèvesalongen.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!