080128-porsche-resultat

Ännu ett guldår för Porsche

Porsche redovisade i dagarna siffrorna för de första sex månaderna av budgetåret 2007/2008. Trots konjunkturavmattningen på den viktiga USA-marknaden har försäljningen stigit kraftigt, precis som vanligt.

Det kommer väl inte längre som någon överraskning när Porsche presenterar sina resultat. Som världens mest lönsamma biltillverkare visar man år efter år resultat som gör andra tillverkare gröna av avund. Varken en konjunkturnedgång på den största marknaden eller skärpta utsläppskrav verkar ha någon verkan på Porsche. Trots den växande opinionen mot stora suv-modeller är det Porsche Cayenne som har sålt klart bäst. De små skönhetsingreppen i bilens utseende bidrog till att försäljningen fördubblades till 20 340 bilar. 911-modellerna hade det svårare att hitta ut till kunderna, försäljningen minskade med 5,6 procent.

Under budgetårets första halvår sålde Porsche 46 600 bilar, vilket är 19 procent mer än fjolårsperioden. Omsättningen steg inte lika mycket på grund av den svaga dollarkursen. På den nordamerikanska marknaden, som står för en tredjedel av försäljningen, såldes elva procent fler bilar.

Trots de nästan oförskämt goda resultaten var den rekordavlönade koncernchefen Wendelin Wiedeking mycket kritisk till EU-kommissionens senaste klimatförslag. På årsmötet i Stuttgart ska Wiedeking ha sagt att förslaget innebär att knappast någon tysk biltillverkare kommer ha luft att andas. Om man betraktar koldioxid som den enda måttstocken anser Wiedeking att vi är på gränsen till ett religionskrig.

Wendelin Wiedeking gick till hård attack mot EU-kommissionens ordförande José Manuel Barrosso och den franske presidenten Nicolas Sarkozy, vilka båda har talat varmt för en miljöpolitik som gynnar mindre bilar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!