Är Spyker B6 Venator en Artega GT?

Vad har Victor Muller gjort egentligen? På Genèvesalongen visar han upp B6 Venator, Spykers på bild mycket vackra och på pappret mycket lockande modell. Nu ryktas det om att B6 Venator i grunden är en annan exotisk sportbil.

På bilsalongen i Genève, som har öppet fram till söndag, har Spyker B6 Venator varit en av de mest uppmärksammade bilarna. Inte bara för att Spykers vd heter Victor Muller utan även för att B6 Venator ser ut att vara en sportbil av det rätta virket. En V6-motor på 375 hästkrafter monterad i mitten av ett aluminiumchassi och endast 1 400 kilo på vågen lovar gott. Formerna, signerade Muller själv, lockar kanske inte alla men iögonfallande är de i alla fall.

 Men hur mycket är Spyker och hur mycket är något annat? Mer eller mindre omgående efter avtäckningen av B6 Venator började det viskas om att den var baserad på Lotus Evora men nu säger ryktet något annat. Att B6 Venator har vissa exteriöra likheter med Artega GT är tydligt men nu sägs det att de till och med är i grunden samma bil. Orsaken till spekulationerna är främst tidsaspekten. Victor Muller och Spyker har helt enkelt blivit färdiga med B6 Venator för snabbt för att de ska ha kunnat göra allt arbete från grunden. Kanske är det så att Spyker har köpt plattformen till Artega GT efter att den lilla tyska sportbilstillverkaren gick i konkurs i fjol.

 Förutom likheterna i designen har B6 Venator, liksom Artega GT, mittmonterad V6-motor. Spyker anger att axelavståndet på B6 Venator är ”mindre än 250 centimeter”. Artega GT hade ett axelavstånd på 246 centimeter. En medlem på ett tyskt Artega GT-Forum påpekar dessutom att bilarna har nästan identiska dörrhandtag och samma böljande former över bakhjulen. Dessutom sitter handbromsen till vänster om förarstolen i båda bilarna.

 Om det stämmer att B6 Venator bygger på Artega GT är det inget som talar till dess nackdel, tvärtom. De som har haft förmån att köra den lilla tyska Porsche Cayman-utmanaren vittnar om en mycket kompetent, och inte minst vacker, sportbil. Låt oss bara hoppas att det går bättre för Spyker och B6 Venator än Artega och deras GT.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!