Environmental Transport Association (ETA) är i Storbritannien ungefär vad Gröna Bilister är i Sverige, dock i större upplaga. Med andra ord en organisation som verkar för en mer miljövänlig fordonspark i respektive land.
De har en utmärkelse som de kallar Green Car Award där de helt sonika efter noggrant granskande utser de mest miljövänliga bilarna i tio olika klasser. Men inte nog med det, de utser även de bilar i respektive klass som är de största miljöbovarna.
Dock handlar det inte enbart om antal gram koldioxid som spyr ut från avgasröret. Det är flera parametrar som spelar in vid uträkningen av en bils placering – effekt, utsläpp, bränsleekonomi och hur mycket ljud som omgivningen upplever. Därför är det inte säkert att en snål rackare som nya Toyota Prius med låga utsläpp avgår som vinnare.
Och det gör den inte heller, faktiskt inte i någon kategori eller lista. I stället är det lilla Toyota iQ som anses vara den mest gröna bilen. I andra änden – det vill säga den bil som är minst grön, mest miljöbov, släpper ut mest (kalla det var du vill) samt har sämst bränsleekonomi och högst ljudbild – hittar vi Lamborghini Murciélago.
– Med utsläpp som är fem gånger högre än för den grönaste bilen är Lamborghinin verkligen tjuren i en miljöinriktad porslinsaffär, säger Andrew Davis som är chef för ETA.
– Tack och lov finns det inte många sådana bilar på vägarna och det finns ett allt större urval av miljövänliga bilar, fortsätter han.
Listplaceringarna nedan kan se lite märkliga, men det är i alla fall så ETA rankar bilarna.
Skoj att Volvo lyckats klämma in sig på tio-i-topp-listan över de mest bränsleekonomiska bilarna.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.