080508-artega-gt-prod

Artega GT redo för Caymanjakt

Den tyska underdogen Artega GT är äntligen redo att utmana Porsche Cayman. I sommar ska de första exemplaren byggas av bilen som har 300 hästkrafter, väger 1 100 kilo och är ritad av Henrik Fisker.

Henrik Fisker är en man som har hunnit rita många bilar i sin karriär. De mest välkända under senare år är naturligtvis de vackra Aston Martin-bilarna. Kanske kan man gå så långt som att säga att Aston Martin inte hade överlevt om det inte hade varit för Fiskers uppskattade linjer. Innan han uträttade sina verk hos Aston Martin var han ansvarig för designen av den förförande BMW Z8. Hans senaste projekt är det egna företaget Fisker Automobiles, som redan har rönt stor uppmärksamhet med plug-in-hybriden Fisker Karma. Innan Henrik Fisker drog igång sitt plug-in-projekt han hann dock med att rita ytterligare en bil, som hittills har fallit lite i skymundan. Det blir det förmodligen ändring på i och med sommarens ankomst. Snart startar nämligen produktionen av Artega GT.

Artega GT lanseras som ett stort hot mot Porsche-familjens minsting Cayman. Framöver blir den även ett hot mot Boxster då coupén förväntas tappa taket inom kort. Bilens främsta säljargument är den låga vikten kombinerat med en yster motor. Med en tjänstevikt på endast 1 100 kilo är den ungefär 200 kilo lättare än Cayman S, samtidigt som den har ett effektövertag på fem hästkrafter. Motorn är en 3,6 liter stor V6 som levererar sin kraft via en sexstegad dubbelkopplingslåda. Accelerationen från stillastående till 100 km/h uppges gå på strax under fem sekunder och toppfarten nås vid dryga 270 km/h. Artega GT:s andra rockärmsess är det kompakta formatet. Med en totallängd på 4010 mm är den endast två decimeter längre än en Ford Fiesta. Ändå utlovas kupén vara rymligare än konkurrenternas, i Artega GT ska även högresta nordbor kunna färdas. Artega GT ska kunna matcha Porsche Cayman även i utrustningsväg. Låsningsfria bromsar, airbags, antisladdsystem och diffspärr ingår i standardutrustningen.

Med i Artega-teamet finns även den före detta BMW-ingenjören Karl-Heinz Kalbfell. Han framhåller att Artega GT är tänkt som en exklusiv bil och ska därför inte byggas i mer än 1 000 exemplar per år. I sommar startar produktionen i den nyetablerade fabriken i Delbruck i Tyskland. Inledningsvis byggs endast två bilar per dag. Kunder som vill ha en Artega GT kan förvänta sig långa väntetider och ett hål i plånboken som motsvarar 730 000 svenska kronor.

Läs mer

Provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!